דרבשיה – עין דבשה במורדות רמת הגולן

דרוג הגולשים: 
0
עדיין אין דרוגים
כתובת: 
רמת
הגולן
אזור בארץ:
דמי כניסה:
שעות פתיחה: 
ללא הגבלה

מעיינות הדופן (השוליים) של הגולן, השופעים מים כל השנה, שימשו את מתיישבי האזור הפראי הזה כבר בימים קדומים.

מעיין דרבשיה -עין דיבשה הוא מעיין זורם ואיתן במשך כל ימות השנה, העובר בתוך שרידיה של טחנת קמח עתיקה ומיוחדת בעלת שתי ארובות ואמת מים.

עד לשנת 1967 שכן במקום כפר סורי בשם דרבשיה, אך את טחנת הקמח הקדומה הזו הקימו העותמאנים במטרה לנצל את כוחו של זרם המים האדיר. לפני מספר שנים שיפץ את הטחנה בחור מקיבוץ גונן ואף הצליח להפוך אותה לפעילה. היום היא שוב איננה עובדת, אך היא תורמת ומוסיפה לפסטורליה שעוטפת את המקום בנוסף לצמחיית הנחלים העשירה, שיחי הפטל והקנים, העצים הגדולים וכמובן מי המעיין הזורמים.

איך מגיעים לעין דיבשה?

מצומת מחניים פונים לכביש 91, ממשיכים עד צומת גדות ופונים בה שמאלה לכביש 918. אחרי 3 ק"מ עוברים את גשר הפקק, ו6 ק"מ אחריו עוצרים בשמאל הכביש וחונים ברחבת כורכר קטנה היכן שבימין הכביש עובר צינור ברזל עבה ולצידו נחל זורם. ביום עמוס מאוד יחנו כאן עד כ-15 מכוניות.

מסלול, מעיין, טחנה ואמת מים

ממקום חניית הרכבים צועדים בקרבת צינורות מים גדולים המונחים על הקרקע, המשמשים לשאיבת מי המעיין לצורך השקיה. חוצים פלג מים רדודים בין שיחי פטל ומטפסים בקלילות כ10 דקות במעלה הנחל ונגד כיוון הזרם, בתוך המים או בשביל היבש שלצידם. הדרך מוצלת והצמחייה בה סבוכה, לעיתים צריך להתכופף מעט. יש בה שפע של פינות עצירה נעימות המתאימות לשכשוך.

כשמתגלה מבנה טחנת הקמח, חוצים את הפלג ונכנסים. מתוך הטחנה אפשר להשקיף אל אמת המים הקרירים, לנשום אוויר צח ולהתענג על השלווה והירוק.

במידה ומתבצעת שאיבת מים להשקיה ע"י קיבוצי הסביבה זרימת המעיין מדלדלת ומתאימה לשכשוך רגליים קליל, אך ברגע שההשקיה מסתיימת המעיין חוזר להיות שופע ושוצף מים.

חוזרים חזרה למקום החנייה דרך המסלול היבש שלצד הנחל.

דרבשיה – עין דיבשה במורדות רמת הגולן
דרבשיה – עין דיבשה במורדות רמת הגולן
דרבשיה – עין דיבשה במורדות רמת הגולן
דרבשיה – עין דיבשה במורדות רמת הגולן
דרבשיה – עין דבשה במורדות רמת הגולן
דרוגים ומקומות קרובים