פארק אשכול טיול אופניים

דרוג הגולשים: 
4
ממוצע: 4 (דרוג 1)
כתובת: 
עינות הבשור
אורים
אזור בארץ:
דמי כניסה:
שעות פתיחה: 
בשעות היום

כתב: יעקב שקולניק, לקרן קיימת לישראל.
אורך מסלול: מסלול ארוך: 7.5 ק"מ.
מסלול קצר: 2.2 ק"מ.
משך רכיבה: מסלול ארוך: שעה
מסלול קצר: חצי שנה
אופי הרכיבה: מסלול מעגלי בדרכי עפר ללא הפרשי גובה משמעותיים. גבהים מתונים.
סימון: המסלול משולט. מסלול ארוך בשילוט כחול, מסלול קצר בירוק.

רקע
פארק אשכול הוא נוה מדבר של ממש אתר לבילוי בחיק הטבע המשתרע על פני 3,500 דונם. במקום יש מדשאות רחבות ידיים, מתקני פיקניק, עצים נותני צל ומתקני שעשועים לילדים. הפארק שוכן בגדה הדרומית של נחל הבשור ונובעים בו עיינות הבשור – מעיינות שופעים היוצרים פלג קטן. הפארק מוחזק במשותף על ידי רשות הטבע והגנים וקק"ל.

תיאור המסלול הארוך
רוכבים מהסככות לכביש הפארק.
פונים ימינה ומדי שוב ימינה, בין עצי תמר רבים, על פי שילוט האופניים הכחול. לאחר כ- מטרים מגיעים לבריכות של עיינות הבשור. מי המעיינות יוצרים בריכה נאה שבא ילדים (ומבוגרים) יכולים לשכשך להנאתם. המים חמימים למדי ושומרים על טמפרטורה קבועה של 20 מעלות במשך כל השנה. מי המעיין שימשו את יחידות הצבא הבריטי להשקיית סוסי חיל הפרשים ולמילוי מכלי הקטרים, שעברו במסילת הרכבת הסמוכה. במעיינות פונים שמאלה וממשיכים לאורך גדת נחל הבשור, מימין מלווים אותנו עצי אשל, הצומחים בר. משמאל עצי תמר נטועים. כ- מטרים מהמעיינות ניצב קרון רכבת, על קטע קצר של מסילת ברזל. כאן העביר הבריטים במלחמת העולם הראשונה מסילת ברזל שנועדה להעביר אספקה ותחמושת מעזה לכוחותיהם שנלחמו על כיבוש ארץ ישראל כנגד הצבא העותומאני. הקרון, המסילה וחלק מגשר הרכבת שחצה בעבר את נחל הבשור, שוחזרו על פי צילומים מימי מלחמת העולם הראשונה.
המסלול ממשיך ומתקרב מאוד לנחל, שבערוצו צומחים שיחים רבים של מלוח קיפח, צמח המאפיין ערוצים מדבריים. במרחק של 1.2 ק"מ מהקרון קיימת אפשרות לקצר את הרכיבה "ולחתוך" שמאלה, היישר לאזור חניון הלילה, שנמצא לא הרחק מנקודת המוצא.
המסלול המלא ממשיך ועובר בגבול שדות החיטה של קיבוץ אורים ושל מושבי הסביבה, חוזר ומגיע לחניון הלילה ומשם לכביש הפארק. כאן פונים שמאלה ומגיעים בחזרה לסככות, שמהן יצאנו לטיול הרכיבה.

תיאור המסלול הקצר
רוכבים מהסככות לכביש הפארק ופונים שמאלה, על פי שילוט מסלול האופניים הירוק. 300 מטרים משם מתנוססת מימין ח'ירבת שלאלה שמראשה תצפית נאה על הסביבה. במלחמת העולם הראשונה גילו חיילים אוסטרלים שלחמו במקום את שרידיה של כנסייה ביזנטית, ובה רצפת פסיפס יפהפייה, הפסיפס מוצג עתה לראווה בעיר קנברה, בירת אוסטרליה. לאחרונה הציבו בחורבה העתק מדויק של הפסיפס.
מכאן והלאה הדרך מזגזגת בין בתרונות לס. בשטח נועים עצי שיטה וינבוט, שיוצרים נוף המזכיר סוואנה. החורים בקירות הלס שייכים לשרקרקים המקננים בהם בקיץ בחצי הדרך בערך המסלול מגיע לגיא קטן ובו עץ ינבוט גדול. זהו מקום יפה להפסקה. משם השביל ממשיך לזגזג מעט לתוך "מסדרון" יפה בין שתי טרסות. מוצל ויפה, המוביל בחזרה היישר אל כביש הפארק ואל הסככות.

טיפ
מפארק אשכול אפשר לצאת לטיול בדרך הבשור – דרך עפר טובה לכל רכב ולאופניים, שאורכה כ- 18 ק"מ. הדרך עוברת בין אתרים ארכיאולוגיים ואתרי טבע ונוף, בקצה הדרומי של הרכב חוצה את הנחל גשר חבלים ארו, חוויה לכל מטייל. הדרך מסתיימת ליד צומת צאלים
המסלול באדיבות דרום אדום: http://www.adom2007.com

דרוגי-גולשים

התמונה של yehudaz

4
עשיתי את המסלול הזה בסתיו 2011, מומלץ מאוד! מסלול ברמת קושי בינונית ועם תנאי שטח טובים.. מסוכן בחורף בימים גשומים. השבילים מסומנים ומסלול יחסית מעניין. מתאים גם לטיולי משפחות וגם ליחידים.
דרוגים ומקומות קרובים
התמונה של yehudaz

4
עשיתי את המסלול הזה בסתיו 2011, מומלץ מאוד! מסלול ברמת קושי בינונית ועם תנאי שטח טובים.. מסוכן בחורף בימים גשומים. השבילים מסומנים ומסלול יחסית מעניין. מתאים גם לטיולי משפחות וגם ליחידים.