סובב בארי - הסינגל של ארץ האופניים

דרוג הגולשים: 
0
עדיין אין דרוגים
כתובת: 
בארי
בארי
אזור בארץ:
סוג הפעילות:
דמי כניסה:
שעות פתיחה: 
בשעות היום
טלפון: 
לא זמין

כתב: יעקב שקולניק, לקרן הקיימת לישראל
אורך מסלול: 23 ק"מ.
אופי הרכיבה: מסלול מעגלי הבנוי ברובו כסינגל..
מתאים: לרוכבים מיומנים בלבד.
סימון: המסלול משולט בשלטי עץ נמוכים עם סמל אופניים בצבע אדום.
עונה: כל השנה.

רקע
מישורי הנגב המערבי שמסביב לבארי מתאימים מאוד לרכיבה על אופניים. האזור מגוון, יש בו חורשות וערוצי נחלים, אתרים ארכיאולוגיים ואתרי התיישבות, הכל בין שדות המגיעים עד לאופק.
אנשי קיבוץ בארי הפכו את האזור ל"ארץ האופניים". הם יצרו מגוון רחב של מסלולים. לכל אופי ורמה של רכיבה. סינגל בארי הוא מסלול אתגרי. קק"ל בנתה וסימנה אותו בשיתוף עם רשות הטבע והגנים. בחודשים ינואר ופברואר מתכסים משטחי הלס באזור בארי במרבדי פריחה אדירים, עם שפע בלתי רגיל של כלניות, רותם המדבר, שמשון סגלגל, ומתנן שיר, עם צמחייה ים תיכונית כגון לוטם שעיר, קידה שעירה, צבעוני ומיני סחלבים.
לאורך המסלול יש שלטים נושאי מספרים, כלי עזר לרוכבים שדרוש להם חילוץ מהמסלול. הניתן בנפש חפצה על ידי צוות "לה מדווש".

תיאור המסלול
נצא מהחניון צפונה ונגיע אל גבולה של שמורת בתרונות בארי. השמורה משמרת נוף מבותר בגבעות לס ויש בה ערבוב נהדר של צמחייה מדברים עם צמחייה ים-תכונית. כאן השביל פונה מערבה בקטע בעל מעלות ומורדות תלולים, לאורך גדר חוות היענים הנטושה של בארי וממשיך בצד גבעה שבה נטועים צמחי אגבה, זכר לניסיון להפיק מהן בעבר סיבים עבור תעשיית החבלים.
מכאן השביל צולל אל ערוץ צר המתפתל בצל עצי האקליפטוסים של חורשת בארי. אקוד הסיום של החורשה הוא מעלה קיר הידוע בכינויו "הסכין". כאן תגלו את עמוד מס' 6 (4.5 ק"מ). המסלול יוצא מהחורשה וחוצה כביש אספלט. מימין נמצא בית הביטחון של נחאביר, אתר ההתיישבות של בארי הישנה. משמאל נמצא חניון קק"ל ובו שירותים ונקודת מים.

הסינגל מקיף משלט מימי מלחמת העצמאות ומלווה את הכביש בירידה תלולה בדרך חולית ואבנונית. רכבו בזהירות והעפילו בתוך חורשת האורנים אל גבעות שבהן היו בתקופת המנדט מכרות גופרית. למרגלות אחת הגבעות נמצאות חביות שהונחו בשנת 1945 על ידי הבריטים כנקודה להתמצאות. זוהי גבעה הגבוהה ביותר באזור (6.2 ק"מ).

השביל יורד מכאן אל שני מכרות גופרית רדודים, יוצא מהם, פונה שמאלה, חולף על כביש הבטון משמאל למפעל הגופרית ומגיע לקצה הכביש (8.0 ק"מ). מוט סימון ירוק מכוון את נחל שערתה לאחד הקטעים הזורמים והיפים בסינגל המוגדר ע"י הרוכבים כשלושה ורבע ק"מ של הנאה צרופה ו"שטף אדרנלין". קטע זה מסתיים במורד קצר ותלול המספק גיחה חטופה לנחל הבשור ולנופי המרשים.

הגענו ל"לונה פרק א", או אם תרצו "רכבת ההרים". כאן רוכבים בין מעלות ומרדות רבים לאורך הנחל וחוצים כביש אספלט, המאפשר לקצר ולחזור שמאלה לבאר (11.2 ק"מ). אנחנו ממשיכים אל המפגש בין נחל הבשור ונחל גרר. המסלול ממשיך בגדתו הצפונית של נחל גר, מגיע לסכר ועולה ממנו במעלה חד שמאלה (14.7 ק"מ), לכיוון מתקני המים הנמצאים בחורשה של קק"ל. מכאן המסלול מתעקל ומקפץ על קק"ליות (16.7 ק"מ) עובר באזורי הכלניות ליד קיבוץ רעים במקביל לכביש הראשי, מקפץ על תלמים הניצבים למדרון קק"ליות נוספות, פורץ בקטע מהיר ומעורר ופונה שמאלה.

לאורך החורשה הבאה וביציאה ממנה אנו ב"לונה פארק ב" – קטע שועט ובועט נוסף בתוך נחל החוצה את השדה לעבר בארי. מעבר לו המסלול פוגש את כביש שדות המוביל בנינוחות אל חניון המוצא. (16.7 ק"מ).
המסלול באדיבות דרום אדום: http://www.adom2007.com

רוכבי אופניים ביער בארי
בארי
פריחה בבארי
דרוגים ומקומות קרובים