נחל שורק וחוות היחמורים

דרוג הגולשים: 
4.666665
ממוצע: 4.7 (6 דרוגים)
כתובת: 
נחל שורק
בר גיורא
דמי כניסה:
שעות פתיחה: 
בשעות היום

תחילת המסלול בתחנת הרכבת הישנה של בר גיורא - תחנה פסטורלית הניצבת מעט לאחר המקום בו נפגשים נחל רפאים ונחל שורק, וזרימת המים חזקה במיוחד.

לאחר ההגעה לתחנת הרכבת הישנה - מומלץ מאוד להחנות את הרכב ולרדת ממנו על מנת להתרשם מהמקום, הצמחייה, זרם הנחל, והגשר שמחבר לתחנת הרכבת.
מכאן, דרך העפר ממשיכה במקביל לנחל שורק, ובחלקו אף מקביל לפסי הרכבת.

הדרך מתאימה בימי השנה לרכב פרטי וגם לרכבי 4X4, אולם בימים בהם זרימת המים בנחל חזקה במיוחד (בעיקר בחורף), ישנו גשר אחד העובר בתוך זרם המים ועלול להיות מסוכן לרכב פרטי, וגם איזור הכניסה או היציאה מהמסלול במושב נחם הופך בימי החורף לביצת בוץ עמוקה. ביתר עונות השנה המסלול עביר בקלות רבה לכל כלי הרכב.

ממשיכים עם שביל העפר דרך שמורת הטבע היפהפיה של נחל שורק, בה צמחייה מקומית מרהיבה המורכבת מעצים - בעיקר קטלב ואלון, ופרחים שונים בהתאם לעונה. באביב תמצאו כאן גם מרבדי צבעונים מקומיים, והפרחים הרגילים לאזור בשפע: כלניות, פרגים, מרבדי רקפות ועוד. בצידי הדרך גדל גם שיח בעל פירות אדומים המשנים צבעם לבצע כתום - חלודה, זהו צמח הסומק, אשר משמש גם לתיבול של דגים ובשר.

מיד ביציאה מתחנת הרכבת על המסלול המסומן אדום, נעבור "מחסום פרות" אשר נועד למנוע את יציאתם של היחמורים מהשמורה שהוקצתה להם. מחלק זה והלאה ניתן לראות יחמורים, אולם הצפייה הקלה ביותר בהם תהיה ליד השטח המגודר והתחום שלהם אשר בהמשך הדרך (לאחר כ-5 ק"מ).
באזור היחמורים המגודר נמצא גם עשבי מרפא ותבלין שונים - ואלו מאיתנו שהצטיידו בערכת קפה, מוזמנים לעצור לכוס תה מקומית.

על מנת לצפות ביחמורים מומלץ להקיף את האזור המגודר - מימיןם לשער הסגור, ולעשות זאת בשקט על מנת שלא יבהלו.
היחמור היא חיה מרשימה: מנוקדת, דומה ליעל אבל בגודל של סוס. היחמורים היו בעבר חיות מקומיות, אולם נעלמו מישראל לפני עשרות רבות של שנים. במהלך שנות ה-80 הוזרו מספר פרטים לארץ ישירות מאיראן במבצע מיוחד - ולמעשה יצאו לישראל בטיסת אל על האחרונה מטהראן , והושמו בשתי שמורות יחמורים - זו אחת מהן.

חלקו השני של המסלול הוא הקשה יותר למעבר, ואותו כאמור יתקשו לעבור כלי רכב רגילים במהלך החורף. החלק זה נעבור דרך מעט יותר משובשת, ומספר גשרים החוצים את הנחל משני כיווניו.
סיום המסלול במושב נחם - ליד מפעלי הבטון. ממשיכים בכביש ישר עד למפגש שוב עם כביש 38.

יחמור חופשי בנחל שורק
נחל שורק וחוות היחמורים
נחל שורק וחוות היחמורים

דרוגי-גולשים

התמונה של imoreno

5
נכון ל 9.9.22 המסלול עדיין סגור עקב שטפונות שפגעו בדרך והמסלול לא שופץ. כמו הרבה פנינות טבע בארץ גם מסלול זה נסגר על ידי הרט"ג בשערי ברזל כבדים האחד באזור הכניסה בבר גיורא, והשני בקצה ליד מחצבת נחם. כפי הנראה לא מזדרזים להשמיש אותו לטובת הפחתת כמות המטיילים במקום. למעשה מאז סגירת קו הרכבת הישן לירושלים וחוסר השימוש של ביטחון רכבת ישראל במסלול זה, לאיש לא אכפת. הטבע במסלול עצמו טבעי ומדהים אולם העבירות קשה מאד לכל סוגי כלי הרכב. חבל שפנינת טבע שכזו לא משוקמת לטובת כלל הציבור.

5
מסלול חצי מאתגר גם לכביש שטח אחרי יום גשום, מספיק בכדי להכניס אותך לאווירה של רחוק. יחמורים או לא יש המון פריחה של רקפות בעונה זו והרבה פינות נחמדות לעצור לפיקניק קל. תהנו.
התמונה של Itzhak Moreno

5
נכון להיום שוחררו במכלאה שישה יחמורים נוספים כהכנה לשחרור מלא בטבע, וכל זאת בתוספת לאלו שכבר ניתן להבחין בהם באופן חופשי. כולי תקווה שיאקלמו וישרדו במקום. מחזה ממש מרהיב.
התמונה של Michal Moreno

5
חוץ מיחמורים - יש שם הכל: זרימת מים, פריחה מקסימה, פינות חמד לעצידה באמצע הדרך. מתאים רק לרכבי שטח

5
איזו שמורה מדהימה, אפשר לנסוע מבית שמש לכיוון בר גיורא או להפך. הפריחות באביב מדהימות, וגם סתם בקיץ כיף לטייל שם. בחורף המקום מתאים רק לרכבי 4*4 בשל חציית הנחל הגואה במספר מקומות. הלוואי וכבר יטהרו את מי הנחל הזה כך שיהיו מתאימים לרחצה.

3
עשינו סיור סביב כל הגדר, לקח לנו יותר משעה, הסתכלנו היטב פנימה אבל לא הצלחנו לראות אפילו לא יחמור אחד. בכל מקרה - מאחלים ליחמורים איקלום טוב ומקווים שבקרוב ישחררו אותם לטבע

עמודים

דרוגים ומקומות קרובים
קפה מסעדה בר בהר בצומת נס הרים

קפה מסעדה בר בהר - בצומת נס הרים

5
ממוצע: 5 (5 דרוגים)

למסעדת בר בהר מגיעים קודם כל בגלל הנוף, נקודה. וחוץ מזה גם האוכל טעים מאד.

למידע נוסף...

מקדונלד'ס צומת שורש

0
עדיין אין דרוגים

מקדונלדס צומת שואבה היא אחת מהאפשרויות כאן - ולא רעה בכלל, אם אתם בעניין של מקדונלדס.

למידע נוסף...
מסעדת חוול'ה - צור הדסה

מסעדת חוול'ה

0
עדיין אין דרוגים

נא להכניס סיכום עד 20 מילים

למידע נוסף...
בית קפה משב

בית קפה משב הרוח

0
עדיין אין דרוגים

בית קפה פוד טראק של ארוחות בוקר קלות מוכנות מראש וקינוחים, בעיקר מאפים מלוחים ומתוקים, סלטים, קפה ומיצים סחוטים מראש

למידע נוסף...