שמורת גמלא

דרוג הגולשים: 
0
עדיין אין דרוגים
כתובת: 
שמורת הטבע
גמלא
אזור בארץ:
דמי כניסה:
שעות פתיחה: 
קיץ- א-ה+ש: 8:00-17:00. ו: 8:00-16:00. חורף- א-ה+ש: 8:00-16:00 ו: 8:00-15:00
טלפון: 
04-6822282

כמו דבשת גמל מרשימה מתנוססת פסגת ההר עליו נבנתה העיר הקדומה גמלא שנחרבה בימי המרד הגדול ברומאים, סוף תקופת בית המקדש השני.

נפילת גמלא היא אחד מאירועי הגבורה קורעי הלב בחיי העם היהודי.

העיר הגולנית המפוארת, הבנויה על צלע ההר המחודד הייתה מבוצרת ושמורה היטב. בקרב הראשון הרומאים החמושים נפלו אל מותם. רק בקרב השני, בתגבור עצום של כלי מלחמה חדשניים הצליחו הרומאים לכבוש את חלקה התחתון של העיר וטבחו ב-4000 תושבים.

5000 נוספים העדיפו לקפוץ אל מותם מאשר ליפול לידי הרומאים. ההתאבדות ההמונית מראש הצוק נותרה אפופת מסתוריות. חוקר גמלא, הארכיאולוג שמריה גוטמן, הציג ממצא מדהים מחפירות גמלא: מטבע קטן מברונזה, שעליו חרוטות המילים "לגאולת ירושלים הקדושה".

תושבי גמלא, מסתבר, לא נלחמו רק על עירם. אלא גם על גאולתה של ירושלים הרחוקה.

טיולים בשמורת גמלא

שמורת גמלא היא המקום המושלם לטיול עשיר בטבע פראי, צמחייה, בעלי חיים, ובהיסטוריה עוצרת נשימה. בין שרידי העיר הקדומה תוכלו לראות את בית הכנסת העתיק הראשון שהתגלה בעולם. את הגבעה המחודדת הזו ומצוקי הבזלת שסביבה בחרו הנשרים כביתם הקבוע, וזוהי מושבת הנשרים הגדולה בצפון. שביל הנשרים צופה על העיר גמלא ועל ההר המחודד, ובתצפית נוספת ומקורה תוכלו לראות את קיני הנשרים וגם להתרשם מפוחלץ הנשר המדהים שבמקום. מעט מרחוק ניתן לתצפת על כלוב הנשרים הצעירים ובשעות המתאימות גם לראות את ההאכלה. פעם בשנה מתקיים בשמורת גמלא יום הנשר. מפל נחל גמלא זוכה לתואר המפל האיתן הגבוה בישראל: כ-51 מטרים של קיר מים אדיר. שביל הגישה לשמורת גמלא עובר בשדה דולמנים בו פזורים מס' רב של ממצאים עתיקים מתקופת האבן.

 

4 מסלולי הטיול בשמורת גמלא

ארבעה מסלולי טיול שונים שכל אחד מהם מספר סיפור מרתק.

1. השביל אל גמלא הקדומה

אורכו: כ1 ק"מ. למיטיבי לכת- תלול.

ממגרש החנייה מתקדמים בשביל 200 מ' עד לנק' תצפית מרהיבה על הגבעה. מהנקודה יורד שביל מפותל אל שרידי העיר, כשלצד השביל קבועים לוחות עם ציטוטיו של ההיסטוריון יוסף בן מתתיהו, המתאר את המלחמה. בהמשך מוצגים כלי מלחמה רומיים; הקטפולטה- יורה חיצים אוטומטי והבליסטרה- יורה אבנים עגולות.

נכנסים לעיר גמלא דרך פירצה בחומה העתיקה, מסיירים בין בתי העיר הצפופים ומגלים את בית הכנסת הגדול ומקווה הטהרה הצמוד אליו. במערב העיר תמצאו בית בד מפואר לייצור שמן ובו שני מתקני סחיטה ומקווה טהרה, איזור תעשייה ושכונת מגורים מפוארת.

2. מסלול נחל דליות

אורכו: 3.5 ק"מ, הליכה מישורית וקלילה. (מסלול הלוך ושוב)

מתחילים את המסלול בחניון דליות, חוצים את נחל דליות ונחל בזלת ומגיעים לתצפית על מפל בזלת. ממשיכים במסלול המקביל לגדת נחל דליות, שבסופו חוצים כביש ומגיעים לשביל הממשיך לגמלא הקדומה.

3. שביל הדולמנים ומפל גמלא

אורכו: 1.5 ק"מ. הליכה מישורית ונוחה, מתאים למשפחות. (מסלול הלוך ושוב)

מחניון גמלא צועדים צפונה, חוצים את שדה הדולמנים- סלעים גדולים המונחים זה על גבי זה בצורת שולחן. לאחר ק"מ של הליכה חוצים את נחל גמלא מעל למפל הענק (הכניסה למים אסורה).

כעבור 400 מ' ישנה תצפית יפהפיה על מפל נחל גמלא במלואו, ועל הנשרים המקננים בגבהי המצוק.

4. שביל הנשרים

אורכו: 600 מ'. שביל טיילת סלול ונוח, מעגלי ונגיש לנכים.

מחניון גמלא יוצאים מערבה, עוברים בתצפית על כלוב האיקלום של הנשרים הצעירים. מומלץ להביא משקפת.

במהלך המסלול יש לשמור על השקט ולא להפריע לשלוות הנשרים אסור לדרדר אבנים.

ממשיכים בשביל ומגיעים למצפור הנשרים- מבנה אבן ממנו נשקפים קניון נחל גמלא ואיזור הקינון של הנשרים. במבנה מסכים המקרינים את פעילות הנשרים מקרוב, דרך מצלמות הממוקמות בשטח.

סמוך לשביל נמצא בית בד עתיק מהעת הביזנטית ובו מפרכה לריסוק זיתים ומכבש סחיטה.

צועדים עוד 200 מ' ומגיעים למצפור גמלא, המשקיף על גבעת גמלא בשיא הדרה, דבשת הגמל, שרידי החומה הקדומה והמגדלים הקבועים בה, ובית הכנסת העתיק והמפואר. ניתן להמשיך הלאה למסלול העיר גמלא (כפי שתואר למעלה) או להמשיך הלאה לכפר דיר קרוח ובו כנסייה ביזנטית מרשימה. בהמשך מגיעים חזרה לנק' ההתחלה בחניון.

 

איך מגיעים לשמורת גמלא?

מכיוון קצרין נוסעים כ-20 ק"מ עד לכביש 808, ופונים לכיוון גמלא, 2 ק"מ לפני צומת דליות. לאחר כביש גישה קצר נגיע לעמדת הכניסה. כניסה חינם לתושבי הגולן. 

חנייה בשפע, שירותים ומזנון במקום.

שמורת גמלא- נשרים, עתיקות ונוף
שמורת גמלא- נשרים, עתיקות ונוף
שמורת גמלא- נשרים, עתיקות ונוף
שמורת גמלא- נשרים, עתיקות ונוף
שמורת גמלא- נשרים, עתיקות ונוף
שמורת גמלא- נשרים, עתיקות ונוף
דרוגים ומקומות קרובים