בית הכנסת העתיק עין נשוט

דמי כניסה:
שעות פתיחה:
ללא הגבלה

במיקום יפהפה בצפון רמת הגולן אפשר פשוט לרדת מהכביש ומיד להתחיל בטיול קטן ויפה בשדה בר ירוק, מסלול שקט ולא כל כך מוכר, וליהנות מרגע של טבע וכמה הפתעות קטנות בדרך.

איך מגיעים?

עולים לגולן בכביש 91 (ראש פינה – עין זיוון) חולפים על פני צומת בית המכס העליון וממשיכים לכיוון קצרין. כשמגיעים לצומת נשוט פונים בה ימינה לכביש 9098 ומתקדמים עוד 2 ק"מ, צומת "קצרין צפון", הצומת שלפני קצרין. בצומת זו בוחרים שמאלה (לא ישר, לקצרין)- לכיוון מושב קדמת צבי. עוד 1.3 ק"מ ומיד אחרי הבסיס הצבאי הנטוש "צנובר" שמשמאל, פונים ימינה לרחבה קטנה בצד הכביש על פי שלט חום בכיתוב עילג מעט "בית כנסת עין נשות".

הטיול

מכאן מתחילים ללכת אל תוך השטח. צועדים בין שיחים ועשבייה שופעת, גם בסוף הקיץ ותחילת החורף. חוצים יובל קטן וזורם של נחל המשושים, בדילוג על הסלעים. (גשרון העץ שהיה בעבר, נעלם). ממשיכים לצעוד עוד כ-300 מטרים בשביל האדמה, נהנים מהנוף והטבע העוטף אותנו, מהציפורים, החרקים ובעלי החיים השונים, ולבסוף מגיעים לבית כנסת עתיק, קטן אך מפואר ביותר.

הארכיאולוגים גילו כאן עוד עדות לקיומן המשגשג של קהילות יהודיות ברמת הגולן בתקופת המשנה, ובעיקר בתקופת התלמוד (בית הכנסת נבנה בסביבות המאה ה-5 לספירה), גם אחרי המרד הגדול שזעזע את האזור. "עין נשוט" הוא שם מוסלמי מאוחר יותר שניתן לכפר, אך ללא ספק עמד שם כפר יהודי עתיק וכנראה גם עשיר. ככל הנראה הכפר התפרנס בעיקר מייצור וממכר של שמן זית. הממצאים מראים שבית הכנסת הקטן והמפואר, שכפי הנראה הושקעו בו מאמצים אדריכליים גדולים, עמד על תלו כמאתיים שנה, ושימש גם כמקום מפגש
מרכזי של תושבי הכפר. בסביבת בית הכנסת ניתן למצוא שברי חרסים.

אם תחפשו היטב מאחורי שטח בית הכנסת תגלו בית בד עתיק שהשתמר בשלמותו, אבן עגולה גדולה ושטוחה עם חור מרובע במרכזה.