יער להב באופניים

בשעות היום

אורך מסלול: כ- 11 ק"מ.
מסלול קצר כ- 5 ק"מ.
משך רכיבה: מסלול ארוך כשעה וחצי. מסלול קצר כשעה.
דרגת קושי: מסלול ארוך – בינוני-קשה, מסלול קצר – קל.
אופי הרכיבה: מסלול מעגלי, הפרשי גבהים עד 70 מטרים.
מתאים: מסלול ארוך בעלי כושר. מסלול קצר לכל המשפחה.
סימון: המסלול הארוך בסימון אופניים בצבע אדום, המסלול הקצר בסימון אופניים כתום.

רקע
יער להב הוא יער גדול המשתרע על כ- 30,000 דונם. העיר נטוע בגבעות הדרומיות של שפלת יהודה, אזור המתאפיין בצמחיית בתה נמוכה, היער בולט על רקע הצומח הטבעי, המורכב בעיקרו מבני שיח מדבריים נמוכים. "האי הירוק" מושך אילו מטיילים רבים, שנהנים מהחניונים ומהאתרים שביער.

ח'רבת אבו חוף. המסלול הארוך מחניון ראש המסלול יוצאים לכביש הגישה ולאחר כ- 200 מטרים פונים שמאלה בדרך עפר, בין עצי היער, על פי שילוט האופניים האדום. לאחר כ- 600 מטרים מגיעים למזלג דרכים, פונים בסעיף הימני, היורד בתלילות ומגיע לאחר עוד כ- 600 מטרים לחורשת עצי ברוש, כאן פונים שמלה ועולים בדרך עפר המשקיפה ימינה על קיבוץ דביר ועל מישור חוף הנגב. שוב מדוושים כ- 600 מטרים ומגיעים לאוכף, שבו שוכנת ח'ירבת אבו חוף. סטייה קצרה מימין לדרך תוביל לשרידיו של קולומבריום – מבנה בעל כוכים קטנים לגידול יונים.

הקולומבריום הזה, בניגוד לאחרים שבשפלת יהודה, בנוי מאבן ולא חצוב בסלע. בחודש אוקטובר ובראשית נובמבר תוכלו למצוא כאן חלמוניות פורחות.
המסלול פונה כאן שמאלה ועולה בתלילות לחלק הגבוה של החורבה. כאן נמצאים שרידיהן של שתי כנסיות. מעט לפני הכנסיות המסלול יורד בתלילות ימינה, מגיע לצומת T ופונה שמאלה במורד הדרך, אחרי 600 מטרים מגיעים שוב למפגש דרכים. רוכבים בסעיף השמאלי, העולה בין יער ברוש משמאל ליער אורן מימין ופוגשים במסלול הכתום. כאן יש לפנות ימינה ולשנס מותניים לנוכח המעלה שאמנה אינו תלול במיוחד אך הוא ארך מאוד.
אחרי 1.5 ק"מ מגיעים למזלג דרכים בוחרים בסעיף הימיני הפונה במורד, אך לא לאורך זמן. אחרי 700 מטרים במפגש הדרכים, אנו צריכים לצערנו להמשיך היישר לפני בנתיב העולה, ולא לפנות ימינה בנתיב היורד, למרות נטיית הלב לעשות כך תוך כדי כך נפגוש את המסלול הירוק שבא שמאל.

1.9 ק"מ משם מגיעים לצומת מחומש. אין לטעות כאן ולאין לתהות, פשוט לפנות בנתיב שפונה שמאלה. הוא מגיע לאחר 400 מטרים לצומת T.
כאן יש לפנות שמאלה ולרכוב בדרך סלולה, שהופכת בהמשך לדרך עפר. כאן כבר אפשר להתעודד מעט למראה מגדל התצפית של היער. לא נותר לנו אלא לפנות ימינה בצומת T הקרוב, להגיע לכביש היער ולפנות שמאלה לחניון ראש המסלול.

לחורבת רימון, המסלול הקצר מחניון ראש מהסלול יוצאים לכביש הגישה ליער ולאחר כ- 500 מטרים פונים ימינה ורוכבים במרוד דרך העפר. לאחר 1.3 ק"מ מגיעים לרחבת חנה קטנה. מעבר לה, משמאל, נראות החורבות של חורבת רימון, נרכוב לחורבה, המזוהה כעין רימון, ישוב יהודי מימי הבית השני. בחורבה נמצאים שרידים מרשימים של בית כנסת.

ממשיכים לקצה השני של החורבה ומגיעים לגדר המקיפה את קיבוץ להב. רוכבים שמאלה במעלה, לאורך הגדר, חולפים על פני בית הקברות של הקיבוץ (מימין) ומגיעים לדרך שבה ירדנו קודם לחורבת רימון. מכאן נחזור כלעומת שבאנו. קילומטר אחד מפריד בינינו לבין חניון ראש המסלול.

איך מגיעים:
נקודת מוצא וסיום: החניון המרכזי ביער להב, ליד מגדל התצפית, למקום יש שתי דרכי גישה, מכביש בית קמה – באר שבע (כביש מס' 40): כ- 25 ק"מ מדרום לצומת בית קמה מסתעף כביש הגישה לקיבוצים דביר ולהב (כביש מס' 3255). חולפים על פני קיבוץ דביר ומגיעים לכביש יער להב (בין דימני ק"מ 9-8).
מכביש צומת להבים – צומת שוקת (כביד מס' 31): בין סימני ק"מ 10-11 עולה דרך סלולה דרומה המגיעה לחניון.
הערה: ביער יש עוד שני מסלולים מסומנים לאופנים.

יער להב
חלמונית ביער להב

דרוגי-גולשים

התמונה של Itzhak Moreno

מתאים לבילוי משפחתי או סתם פיקניק, יופי של מסלולי אופניים או לרכב מוטורי. לא עמוס יותר מדי אף פעם גם לא בשיא החופש או בחגים. יער מקסים עם הרבה פינות מים וצל - ולא כל כך מתוייר או מטוייל. גישה נוחה מאד מהכביש לערד, פשוט לרדת ליער לפי השילוט למרכז ג'ו אלון.