טיול פריחה ברמת הגולן

שעות פתיחה:
בשעות היום

מאת: גיל ברנר

מסלול שלכת סתוית בגולן אם ברצוננו לחוות שלכת סתווית אמיתית, המלווה בפריחת חלמוניות וסתווניות תשבץ ענקיות , טוב נעשה אם נעפיל בימים של סוף הסתיו תחילת החורף (סוף אוקטובר תחילת נובמבר ) אל רכס בשנית שבצפון רמת הגולן .

רכס בשנית הוא רכס בזלתי מאורך ההולך בכיוון צפון דרום ובמקביל לקו הגבול ישראל סוריה. לאורך רכס בשנית (חזיקה ) שרידים של הרי געש כבויים (תל ריחניה , הר בני ע'סאן , הר קורטם, הר חזק, תל שאף אל כביר, תל עבאס ותל שאף אל סינדיאן .) מתילים געשיים אלה ישנה תצפית מצוינת לעבר רמת הגולן , הרי הגלעד, החורן והגליל .לאורך הרכס, עובר מסלול יער קסום היורד מפסגת הר חזק , 1158 מטרים אל הכפר הצ'רקסי הנטוש ג'וויזה , ליד מושב אלוני הבשן . ממגרש החניה שלמרגלות הר חזק יורד השביל המסומן בצבעי לבן ירוק לבן , עובר דרך יער אלונים ואלות ומגיע אל שרידי הכפר צ'רקסי גוויאיזה שפירושו הוא אגוז קטן.

אם נבחר ללכת במסלול זה בתקופה של סוף אוקטובר תחילת נובמבר ,הרי שנזכה לראות לאורך המסלול פריחה של חלמוניות וסתווניות תשבץ, שלכת אדומה של אלות אטלנטיות ושלכת זהובה כתומה של אלוני תבור ואלוני תולע. מסלול שלכת 1 (כיצד מגיעים ) מטפסים עם כביש 87 מזרחה , לעבר צפון מזרח רמת הגולן . חולפים על פני צומת המפלים וממשיכים מזרחה לכיוון צומת הבשן. בצומת הבשן פונים שמאלה (צפונה) לעבר כביש 98 לעבר אלוני הבשן. לאחר כ-3 ק"מ, נראה מצד ימין שלט עם סימון שבילים לבן ירוק לבן המסמן את סופו של המסלול היורד מרכס בשנית (חזיקה ) .

כאן בקרבתם של עצי איקליפטוס ממזרח לכביש , אבל בצמוד אליו , נשאיר רכב אחד שימתין לנו בנקודת סוף המסלול. נמשיך עם הרכב השני צפונה עוד כ-3 ק"מ עד שנגיע לפניה ימינה מזרחה . הגענו לכביש צר בשימוש הצבא , כביש העולה ומטפס אל הר חזק והמוצבים שלידו. נטפס עם הכביש , לאורך סימון שבילים לבן ירוק לבן, עד שנגיע להתפצלות כבישים ולמגרש חניה מאולתר שם נשאיר את הרכב ונצא לטיול הרגלי , למסלול הקסום ביער בשנית .

מרחבת החניה, נצעד כמה מטרים מערבה נעבור שער בקר קטן, ונלך בשביל מסומן ונח בין עצי היער. לאחר כמאה מטרים נגיע לרחבה חשופה ממנה נתחיל לראות חלמוניות צהובות וסתווניות תשבץ ענקיות בצבעי וורוד סגול . השביל המסומן יוליך אותנו בתחילה דרומה ולאחר מכן ימשיך מערבה לכיוון אלוני הבשן והכפר הנטוש ג'וואיזה . לאחר שהשביל המסומן יתעקל מערבה נפסיק לראות את החלמוניות והסתווניות , אבל נכנס אל תוך יער קסום של אלונים. אלוני תבור הגדלים באזורים נמוכים וחמים , אלונים מצויים הגדלים באזור הים-תיכוני הגבוה ואלוני תולע הגדלים באזורים גבוהים גשומים וקרים. כאן ברכס בשנית צומחים כל האלונים האלו ביחד ובניהם עצי אלה אטלנטית , שזיף הדב , עוזרר ואגס סורי. אם יתמזל מזלנו בעיקר בשעות אחה"צ המאוחרות , נזכה לראות אולי חזירי בר החיים כאן ביער בעדרים קטנים. החזיר הוא חיית הבר הגדולה ביותר בישראל. הוא יכול להגיע למשקל 150 ק"ג.

חזירי הבר הם אוכלי כל אבל כאן ביער המעדן האהוב עליהם ביותר הוא בלוטי האלון המלאים בחלבון. החזירים הזכרים הבוגרים חיים בנפרד. הצעירים חיים בעדר, ואילו החזירות והגורים חיים בקבוצות קטנות, במסגרת משפחתית. לפעמים, כמה משפחות חיות יחד ויוצרות עדר של עשרות פרטים. החזירים פעילים בעיקר בשעות הלילה ומוקדם בבוקר, ואת שעות היום הם מעבירים במנוחה בצל-הסבך, בגומות קרירות שהם חופרים לעצמם. זאת הסיבה לכך שבדרך כלל נראה רק סימנים להימצאותם ולא אותם עצמם. באביב ממליטה החזירה עד 8 גורים, אחרי הריון של 4 חודשים. הגורים נולדים בגומה חפורה בקרקע, שם הם ממשיכים לגור עם אמם ימים אחדים. בגיל שבוע הם כבר מסוגלים לאכול מזון מוצק, אבל ממשיכים לינוק עוד 3 חודשים.

פרט לחזירי הבא חיים באזור זה גם צבאים. ניתן להבחין בכך בעזרת הגללים שלהם המשמשים לסימון טריטוריה. אנו נמשיך ללכת עם השביל הלבן ירוק לבן , לאחר כק"מ של הליכה ביער , נעבור דרך עפר החוצה את המסלול לעבר אלוני הבשן נמשיך בכיוון מערב עוד כק"מ וחצי עד לכביש 98. מעט לפני תום המסלול נראה את שרידיו של הכפר הצ'רקסי ג'וויזה . בין שרידי הכפר נובע מעיין עין ג'וויזה הנחבא בינות לעצי צפצפה ושיחי פטל דוקרניים.

מהמעיין ממשיך השביל מערבה לעבר נקודת הסיום על כביש 98 בה ממתין הרכב השני שהשארנו בסוף המסלול . אם נלך מהמעיין של ג'ווייזה ,בין לשיחי הפטל בכיוון מערב אבל לא על השביל המסומן אלא כ400 מטרים דרומית לו , נזכה לראות עוד מופע מדהים של סתווניות תשבץ הגדלות בין כביש 98 לבין שיחי הפטל של מעיין ג'וויזה.

טיפים בנושא חלמוניות וסתווניות תשבץ ברכס בשנית. ברכס בשנית בקרבת הר חזק ישנם שלשה ריכוזים של סתווניות וחלמוניות. 1. ריכוז גדול ומרשים ביותר כ - 250 מטרים משער הכניסה (עמדת הש.ג. הצבאית של מוצב חזיקה ). פונים משער הכניסה של המוצב מערבה וליד מבנים נטושים ומערבה מהם ריכוז מדהים של סתווניות וחלמוניות. 2. סתווניות וחלמוניות לאורך המסלול והשביל הלבן ירוק לבן . כדאי לרדת מהשביל המסומן רגע לפני שהוא מתעקל מערבה להמשיך דרומה להגיע למסלעה ענקית ובמרכזה "גביע חלמוניות" . קבוצה של 8-10 חלמוניות הצומחות בתוך גביע אבן , מחזה מרשים ביותר. 3. קבוצת החלמוניות המקדימות ביותר בארץ להמשיך על הכביש הצבאי דרומה ממגרש החניה (אזור תחילת המסלול לבן ירוק לבן ) . לנסוע עוד כ 700 דרומה. ממזרח לכביש מתחת לעץ אגס סורי ממתינה קבוצה של חלמוניות מבכירות הראשונות ביותר החל מה 28.9 . בכל שנה .

מסלול שלכת 2 (כיצד מגיעים ) נוסעים על כביש 98 לכיוון צפון כ5 ק "מ ומגיעים לצומת . שמאלה מערבה לכיוון עין זיוון ואילו מזרחה מובילה דרך משובשת לכיוון גבול סוריה. נפנה ימינה מזרחה בדרך המשובשת כ2 ק"מ ולאחר מכן נפנה שוב ימינה לכיוון דרום. נכנסנו לכביש משובש העובר בין שדות מוקשים והולך בתוואי שבין רכס בשנית לבין קו הגבול ישראל סוריה . ממזרח לנו הכפר הצ'רקסי הנטוש צורמיין מסביב שלכת אדומה נפלאה של אלות אטלנטיות ושלכת זהובה של אלונים. נסע עם הכביש המשובש דרומה . מימיננו ממערב הר בני ע'סאן ההר עם שבשבות הרוח . אנחנו ממשיכים דרומה בנוף של שלכת סתווית ובכביש שכולו עובר בטבע פראי ובלתי מטוייל . אנחנו בנסיעה דרומה מימינינו מתנשא הר קורטם וממזרח הגבול עם סוריה . ממש מול הר קורטם נראה משמאל ממזרח לכביש שלנו שרידי מטוס סקייהוק של חיל האוויר ואנדרטה לזכרו של הטייס סרן ישראל רוזנבלום שהתרסק כאן עם מטוסו ב7.10.1973 במלחמת יוה"כ עת יצא לבלום את השריון הסורי . גופתו של סרן רוזנבלום נמצאה ליד שברי מטוסו במעבה היער כאן ממזרח לרכס בשנית.

נמשיך בנסיעה דרומה עוד כ600-700 מטרים ,נסתובב לאחור ונחזור בדרך בה נסענו עד לכביש הראשי כביש 98 . כחצי ק"מ לפני המפגש עם כביש 98 נראה מימין (מצפון לכביש המשובש ) , טנק ישן ומצפון לו תעלת נ.ט. חפורה . נרד בזהירות אל התעלה ולעינינו יתגלה מחזה מופלא של משושי בזלת , ממש כמו בברכת המשושים . בזמן חפירת תעלת הנ.ט. בשנת 1974 חשף הטרקטור החופר מופע גיאולוגי של משושי בזלת מדהימים ובלתי ידועים. ממשושי הבזלת ותעלת הנ.ט נמשיך עוד כחצי ק"מ מערבה , נגיע אל הכביש הראשי כביש 98 ונמשיך בנסיעה מערבה לעבר עין זיוון ולכיוון הגליל.

אודות הכותב: גיל ברנר מדריך טיולים גר בגליל ומתמחה בנופיו . חוקר ארץ ישראל ומכמניה אך גם מדריך בברלין מטייל בעקבותיהם וגורלם של יהודי ברלין טלפון: 2692631 - 052 מקור המאמר: http://www.Articles.co.il - מאמרים לשימוש חופשי