בריכות דיר סמען בשומרון

ללא הגבלה
טלפון:
לא זמין

מסע במסתורי השומרון למנזר ביזנטי שעמד במאות הרביעית עד השביעית לספירה, והשתמר היטב עד ימינו בשלל שרידים מרהיבים: גורן ענקית, גתות, בורות מים, כנסייה ביזנטית, בתי בד מפוארים ובריכת קשתות מרהיבה המסתתרת מתחת לפני השטח, מלאה מים צלולים עד סוף הקיץ.

מתאים למשפחות, חובבי ארכיאולוגיה ואוהבי מקורות מים.

מסלול בריכות דיר סמען

המסלול מעגלי ויוצא מהיישוב פדואל (וממשיך ביישוב החדש לשם) בשביל ג'יפים בסימון שחור. עם הג'יפ ניתן להגיע עד לאתר, רכב רגיל יגיע כמעט עד לאתר.

האימפריה הביזנטית – קיסרות ששלטה בחלקה המזרחי של האימפריה הרומית וגם בארץ ישראל ובשומרון. היא הייתה ידועה באכזריות וספגה המון מרידות מהמקומיים עליהם שלטה. האימפריה הקימה שרשרת מנזרים נוצריים ששימשו כמבצרים. היא הגדירה קו גבול ברור בין נתיני הקיסרות הנוצרית לבין השומרונים ילידי המקום, כדי לדכא את המרד שפרץ מפעם לפעם.

דיר סמען – מנזר שמעון הוא אחד המבצרים בשרשרת, שהשתמר בצורה מופלאה עד ימינו וקיימים בו שרידים רבים ומרהיבים. המנזר פעל כחווה ביזנטית חקלאית- תעשייתית גדולה. בחלקו הצפוני מספר בריכות חצובות בסלע- ככל הנראה גתות לדריכת ענבים, שמידי חורף מתמלאות במי גשמים. בחלק המערבי השתמר בית בד ענק ומפואר ובו רצפת פסיפס מרהיבה.

בריכת הקשתות בדיר סמען

הקרקע שלפני הכניסה למנזר מרוצפת בקורות אבן ארוכות ושטוחות שבסופן פתח קטן ברצפה. מתוך הפתח הקטן מובילה מדרגה שלוש מטרים בעומק, אל אולם גדול תת קרקעי ובו בריכת קשתות יפהפיה מלאה מים קרירים וצלולים בגובה המותן. היא נמצאת ממש מתחת למנזר עצמו. באתר מערכת מים בנויה ובה שפע של בריכות חורפיות בגדלים שונים המתמלאות בתוך הגתות בורות המים והמאגרים.

המבנה היחיד באתר שאינו מהתקופה הביזנטית הוא מבנה קמור בראש התל מהתקופה הערבית. מראש המנזר יש תצפית צפונה לעבר גבעה מכוסה בעצי זית, שבראשה ח'ירבת ערערה- האתר הגעשי היחיד בשומרון, ובו שרידי התפרצות של הר געש.

איך מגיעים לבריכות דיר סמען בפדואל?

מצומת שילת בכניסה למודיעין (כביש 443) פונים לכיוון מודיעין עילית, חשמונאים (כביש 446). אחרי כ4.5 ק"מ עוברים מחסום, ממשיכים חולפים על פני הפניות לניל"י, חלמיש ועופרים. ממשיכים עוד כ10 ק"מ עד צומת עופרים (T)- כאן פונים ימינה לכיוון בית אריה. אחרי כק"מ פונים שמאלה לכיוון פדואל, עלי זהב. ממשיכים 6 ק"מ בכביש המתפתל עד צומת עם מחסום בה פונים ימינה לפדואל. ממשיכים כק"מ נוסף עד לפנייה שמאלה לדרך צרה בה נוסעים כ150 מ'. פונים שמאלה, ממשיכים עוד 150 מ', ופונים ימינה. אחרי 100 מ' נוספים חונים סמוך לשביל המסומן שחור שמימין. עלייה של כ180 מ' מובילה לראש התל, שם המנזר והבריכות. המסלול מטפסים כ- 180 מ' בשביל השחור ומתחילים בסיור בין שרידי המנזר. לאחר טבילה בבריכת הקשתות חוזרים חזרה באותה הדרך.