עין שוירח ברמת הגולן

ללא הגבלה
טלפון:
לא זמין

מורדותיה הדרום מזרחיים של רמת הגולן מגיעים כמו בהפתעה. מישור אינסופי זרוע שדות תירס וחיטה פוגש ברגע אחד במצוקי האון התלולים היורדים בחדות אל הכנרת, אל נהר הירמוך ואל חמת גדר.

מבוא חמה, שעל שפת המצוק, הוא היישוב הדרומי ביותר בגולן. למרגלותיו יער צפוף ובתוכו זורם המעיין המפורסם עין תאופיק. לא רבים מכירים את המעיין המרשים המסתתר בתוך גיא קטן בהמשך המורד, תלוי בין שמיים וארץ, בין רמת הגולן לארץ כינרות.

עין שריר בעבר – וכיום עין שוירח – הוא מעיין שריר ואיתן- מכאן שמו, הנובע בכל ימות השנה וממלא בריכת שחייה ענקית מוקפת עצי פרי.

קצת היסטוריה ..

לראשונה בשנת 1944 בנו תושבי כפר בהאי באזור האון בריכה גדולה שאגרה את מי המעיין. כשפרצה מלחמת העצמאות הם עזבו את הכפר, וכך ננטשה גם הבריכה. עם השנים היא התכסתה בסבך פטל עבה ובסחף שהעכיר את המים. במשך חמישים שנה הסתתרה הבריכה מעין רואה והמתינה.

בשנת 1999 פרצה שריפה במורדות הגולן. היא כילתה חלק מהצמחייה בגיא הקטן וחשפה קטע ממבנה אבן ותעלת מים. ירח פארן, תושב קיבוץ האון סייר באזור וחקר את המקום. הוא גילה את הנביעה ואת קצה הבריכה.

במשך 3 שנים הוא עמל על ניקיון הבריכה וחשף את כולה. הוא שיפץ את הבריכה והיא חזרה לאגור את מי המעיין. סביב הבריכה הוא שתל בוסתן עצי פרי ונוי, ובנה בידיו קירות תומכים מאבני המקום, שיגנו על הבריכה מסחף נוסף. הוא נתן לבריכה את שמה החדש- שוירח – המשלב בין השם המקורי (הערבי- שורירא) לשמו הפרטי.

עד היום מתחזק ירח, מחנך, מדריך טיולים והיסטוריון בן 77, את הבריכה, בהתנדבות, כך שהמטיילים והמבקרים נהנים מפינת חמד יפהפייה ונקייה.

בכניסה לגיא יקדם את פניכם שלט הקבוע בסלע ובו הכיתוב "עין שוירח", וסלע נוסף ובו בקשה לשמירה על הניקיון והסדר במקום, הזמנה לטעום מפירות העצים, ונקיטת אמצעי זהירות. כל לכלוך שתשאירו יאלץ את ירח לאסוף אחריכם.

הבריכה

בריכת שחייה מוארכת וענקית: כ13 מטרים על כ3.5 מטרים. עומקה המקסימאלי שני מטרים, בסוף הקיץ קצת פחות – אבל היא עדיין תמיד מלאה. המים נקיים וקרירים, והיא מוצלת בעצים גבוהים. שפת הבריכה רחבה ונוחה, מתאימה גם לקבוצות מטיילים גדולות.

איך מגיעים לעין שוירח?

אל המסלול היורד אל המעיין:

מכיוון הכנרת: נוסעים על כביש 92 מצמח לצומת מעגן. לא פונים שמאלה לכיוון הכנרת, אלא ממשיכים ישר, בכביש 98 לכיוון חמת גדר. בצומת חמת גדר פונים שמאלה פנייה חדה מאוד כלפי מעלה, במעלה הגולן. הכביש מתפתל ועולה. אחרי כ5 ק"מ בעיקול גדול וחד ימינה פונים שמאלה לדרך עפר מסומנת ירוק היורדת מהכביש (לכיוון עין תאופיק). הדרך ממשיכה בעיקול שמאלה ולאחר כמעט 2 ק"מ פונים ימינה, עם השביל הירוק. בהמשך הדרך מתחלפת בשביל אבן גיר לבן ומשובש. ממשיכים עד פיצול. ברכב רגיל חונים כאן וממשיכים ברגל. רכב שטח יכול להתקדם עוד קצת.

מכיוון הגולן: נוסעים בכביש 98 ממבוא חמה הלאה, מתחילים את הירידה של חמת גדר. בעיקול הגדול שמאלה יורדים ימינה לדרך העפר המובילה לעין תאופיק. מכאן ממשיכים כמו בהסבר הקודם. אל המסלול העולה למעיין: נוסעים בכביש הכנרת 92 עד לקיבוץ האון. מול תחנת הדלק של הקיבוץ פונים ימינה לשביל העובר בין מטעי הבננות. ממשיכים עד סימון אדום המוביל לעלייה למעיין. עוברים שער פרות משמאל ועולים ברגל 40 דקות או ברכב שטח.

המסלול לעין שוירח - ברגל או בג'יפ:

בפיצול דרך הגיר, חניית רכבים רגילים, יורדים ברגל או בג'יפ (דרך בדרגה בינונית –קשה לג'יפ) בפיצול הימני. השביל רחב ומשקיף לכנרת. לאחר כ10 דק' הליכה מגיעים לעיקול חד שמאלה. כאן נוטשים את השביל (או חונים את הג'יפ) ופונים ימינה בין סלעים גדולים. שביל צר אבל מטופח ומסודר מוביל למעיין. עולים מדרגות, עוברים שער פרות ויורדים עוד כ5 דק' עד המעיין.

עין שוירח רמת הגולן אוקטובר 2014
עין שוירח ברמת הגולן
עין שוירח

דרוגי-גולשים

התמונה של מענית

אוקטובר 2014 - הבריכה מלאה. ממש נחמד לשחות, ולא עמוס במטיילים כמובן . הדרך באופניים (אופני שטח) מהגולן לכנרת מומלצת, במיוחד עם עצירה בעין שוירח

עמודים

דרוגים ומקומות קרובים
חניון לילה עין תאופיק - עין עקוב
עדיין אין דרוגים

חניון לילה עין תאופיק על שביל הגולן המשמש לרוב כנקודת הסיום של שביל הגולן

כפר הנופש מעגן עדן
4.333335
ממוצע: 4.3 (3 דרוגים)

כפר הנופש הותיק מעגן עדן השוכן לחופה הדרומי של הכנרת הינו פנינה קסומה ואמיתית המתאימה לנופש משפחתי.

קמפינג חוף צמח
עדיין אין דרוגים

חוף צמח, אשר היה בעבר אחד מחופי הכנרת הפופולריים ביותר, חזר לאחרונה בגרסא משופרת ומשופצת.

כפר הנופש חוף האון וילג'
4.333335
ממוצע: 4.3 (3 דרוגים)

כפר הנופש האון וילג' (Haon Village) הממוקם בקיבוץ האון שוכן בגדה המזרחית של הכנרת בסבך של עצים צל וירק.