נחל קדרון

דרוג הגולשים: 
0
עדיין אין דרוגים
כתובת: 
הישוב
אבנת
אזור בארץ:
דמי כניסה:
שעות פתיחה: 
ללא הגבלה

נחל קדרון הוא נחל אכזב מהגדולים והמרשימים שבנחלי מדבר יהודה, ולצערנו הוא מזוהם באופן מחפיר ממי שפכים בלתי מטופלים מאזור ירושלים ושטחי הרשות.

נחל קדרון נשפך לים המלח סמוך ליישוב אבנת בין נחל קומראן הנמצא מצפון אליו, ונחל דרגה הנמצא מדרום אליו. נחל קדרון הינו אחת הדוגמאות הקיצוניות בישראל להזנחה והתעללות בטבע על ידי בני האדם שהפכו את ערוץ נחל אכזב זה לצינור ביוב ענקי ולא מטופל המזרים שפכים לא מטופלים בכל ימות השנה הפוגעים קשות בבני האדם החי והצומח בערוץ נחל זה ובאזור השפך שלו בסביבות ים המלח.

לאורכו של ערוץ הנחל פזורים ערכי טבע ייחודיים, מערות קרסטיות המשמשות להתבודדות נזירים, ואתרים ארכיאולוגים ואתרי מורשת כגון קניון ומנזר מרסבא המרהיב, הבנוי מעל ערוץ הנחל עצמו. סמוך לשפכו של הנחל בים המלח הוא מתחתר ויוצר מספר מפלים גבוהים למדי בגובה של 5 עד 20 מטרים שהזרימה בהם מרשימה בעת שטפונות החורף באזור זה.

כיום מזרים הנחל כמות בלתי נתפסת של מעל 50,000 קוב ביוב גולמי מידי יום, ללא כל טיפול מתאים בשפכים ובזיהום הנגרם עקב כך. ואולם פני הדברים עתידים להשתנות ממש בקרוב.

בשנת 2020, יצא לדרכו מיזם שיקום הנחל הכולל הנחת תשתית לקליטת ביוב, פינוי הפסולת הגושית ופסולת הבניין הרבה המפוזרת לכל אורכו, וקליטת כל השפכים במתקן טיהור השפכים "אוג" הסמוך לשפך הנהר בים המלח.

הפרוייקט צפוי להסתיים בשנת 2025 ואז נוכל להנות מיופיו של נחל קדרון שהוא נחל אכזב במהותו, עם זרימת מי שטפונות בעונת החורף. עם סיום פרוייקט שיקום התוואי צפויים להתחיל פרוייקטים נוספים של השבת חיי הטבע והחי אל ערוץ הנחל וסביבתו.

עד אז מומלץ לבקר בעיקר בחלקו התחתון ובעיקר לאחר שטפון. לחיצה על כפתור וייז באתר תכוון אתכם לכיוון המפלים של נחל קדרון.
שימו לב מי הנחל מזוהמים ביותר והכניסה אליהם אסורה מכל וכל בהחלט!

התמונות באדיבות אתי טבת

נחל קדרון
נחל קדרון
נחל קדרון
דרוגים ומקומות קרובים