שביל המתקנים וחורבת ענים ביער יתיר

דרוג הגולשים: 
0
עדיין אין דרוגים
כתובת: 
חבל יתיר
לבנה
אזור בארץ:
דמי כניסה:
שעות פתיחה: 
ללא הגבלה

טיול קליל ונעים, תוך פריחת הדובדבן, בעיירה היהודית הקדומה "ענים" שבחבל יתיר
אופי המסלול: מסלול רגלי קצר ונוח להליכה.
משך הסיור: כשעה וחצי
מומלץ להצטייד במפת סימון שבילים 12.

את סיורנו נתחיל בכניסה ליישוב לִבנה. לא נכנס ליישוב, אלא ניסע על הדרך הראשית מזרחה, מימין נראה את שרידי בית הכנסת העתיק של ענים. נמשיך כ-200 מטר מזרחה, על דרך עפר טובה, וממנה נפנה ימינה לדרך בשם "דרך המאגר" המסומנת בסימון שבילים כחול. בדרך זו ניסע כקילומטר עד שנגיע לחניון רכב משמאל לדרך. כאן נעצור ונחנה את הרכב. מכאן ניתן להעביר את אחד הרכבים לנקודת הסיום, בחניה הסמוכה לבית הכנסת של ענים לידו חלפנו קודם.
העיירה הקדומה שכנה בשיפולי הר חברון לכיוון המדבר, בתקופת המשנה והתלמוד. האיזור כולו מלא שרידים של ישוב יהודי עתיק- כגון מקוואות, גתות, בתי בד ומערות מגורים.
נצא מן החניון, נלך מרחק קצר ימינה לאורך הדרך בה נסענו ונפנה מהדרך שמאלה בשביל המסומן בסימון שבילים שחור בין עצי האורן, עד לגת המרשימה החצובה בסלע.
מהגת נמשיך לרדת בין עצי היער בשביל המסומן בשחור עד לאבן "ים" גדולה, ששימשה לפריכת הזיתים, כחלק מתהליך הפקת שמן זית. בסמוך לשביל. בהמשך הליכתנו, בין הפריחה והירוק המרשימים של יער יתיר, נראה מתקנים חקלאיים נוספים: בור מים, גדרת צאן קדומה ומערת קבורה. כשנגיע למטה, נחצה את הערוץ ונעפיל עם השביל אל בית הכנסת העתיק של ענים, המרהיב ביופיו, גודלו וממצאיו- הנמצא בסמוך לראש הגבעה, כיאה לבית כנסת. שם נסיים את סיורנו.

חורבת ענים
דרוגים ומקומות קרובים