תל זיף - מעיינות ונופים במדבר

דרוג הגולשים: 
0
עדיין אין דרוגים
כתובת: 
זיף
דרום הר חברון
אזור בארץ:
דמי כניסה:
שעות פתיחה: 
ללא הגבלה
טלפון: 
29963424

תל זיף- אחד מהאזורים המדהימים והייחודים ביופיים בדרום הר חברון .

יש בו מעיינות, ניקבות ובארות מים, טרסות נטועות בשקדים, שזיפים וזיתים , מערות קבורה מימי הבית השני, חקלאות קדומה, עץ חרוב ענק בן עשרות שנים ועוד שלל נופים ייחודיים.

מייסד היישוב בזיף ע"פ הכתוב בספר דברי הימים היה מישע מבית כלב- "ובני כלב אחי ירחמאל מישע בכורו הוא אבי זיף " (דה"ב , ב ). ברשימות הערים של שבט יהודה בספר יהושע פרק טו' נמנית זיף על ישובי ההר ומופיעה בפסוק אחד עם כרמל, מעון ויוטה. מיקומה בצומת דרכים חשובה המחברת את ההר אל הנגב ומדבר יהודה הקנה לה מעמד של עיר מחוז במספר תקופות והפך אותה לישוב מרכזי לאורך אלפי שנים .

מסלול טיול בתל זיף

את הטיול נתחיל בתצפית מראש תל זיף. התל נמצא בנקודה שלטת בגובה 840 מ' מעל פני הים . מראש התל תצפית הקפית מרשימה על הסביבה, במערב נראה את העיר חברון ובנותיה, במורד התל לכיוון מערב חשף יובל ברוך שרידי כנסיה מהתק' הביזנטית, במזרח משתרע מדבר זיף ויובליו העליונים של נחל חבר בואכה ים המלח, בדרום נראה את ישובי הציר המזרחי - כרמל , מעון ויתיר .

נצא לכיוון מזרח בינות לעצי השקד והזית, נוכל להבחין בשרידי בונקר ירדני הפונה מזרחה, עדות למוצב ירדני אשר היה במקום עד מלחמת ששת הימים.

נקפץ מעט בין הטראסות עד אשר נגיע לשביל נוח אשר יוביל אותנו למרגלות התל, נרד בערוץ הואדי הסמוך, לאחר הליכה קצרה נראה משמאל לנו (צפון) פתחים של מערת קבורה יהודית מימי הבית השני. בתוך המערה אפשר להבחין בכוכי קבורה כפי שהיה נהוג לקבור יהודים בתק' זו.

השביל היפה העולה דרומה בסמוך לשדרת הברושים והאורנים מוביל אל חר' אריסטובליה והכנסיה, שרידי היישוב היהודי עליו מדובר באגרת מימי הבית השני טרם נמצאו, בראש גבעת אריסטובליה נמצאה כנסייה עם פסיפס צבעוני ויפה. השאלה על מיקומה של אריסטובליה היהודית מימי הבית השני לעת עתה נשארה ללא פתרון .

נעלה בערוץ לכיוון צפון תוך שאנו חוצים ערוץ רחב היורד ממערב למזרח לאורך ערוץ זה מס' נביעות קטנות ושרידי מנזרים מהתק' הביזנטית (כאן נטייל בטיול אחר ... ).

מעיין וניקבה - לאחר מרחק הליכה קצר נראה מעלינו פתח ניקבה עם קשת אבנים מעליה , זהו מעיין נווקיס שלצידו בריכת אגירה קדומה . נחלוץ נעליים , נוציא את הפנסים אשר הבאנו מהבית ונכנס למים הקרירים אשר בניקבה , הליכה של כ- 20 מטרים במים בגובה עד ברכיים תוביל אותנו אל חדר הנביעה , נחזור על עקבותינו ונצא מהניקבה .

נמשיך בהליכה על שביל עפר טוב לכיוון מערב לאחר כ- 10 דק' נראה משמאל לנו עץ חרוב בודד עם גזע ענק , שורשי העץ סובבים את אבני הטראסה ויורדים למפלס התחתון של הטראסה . עץ זה מוזכר ביומניו של נתן שלם חוקר וגיאוגרף אשר הסתובב באזור זה בשנות ה- 30 של המאה הקודמת .

נרד עוד מס' מטרים לבאר חצובה אשר בתחתיתה ניקבה , אם נהיה שקטים נוכל לשמוע את טיפטוף המים בניקבה . נמשיך במעלה הואדי עד אשר נגיע למעיין נוסף עין זייתון , בסמוך לו נראה שוקת אשר משמשת להשקיית עדרי הצאן המקומיים . מעברו השני של המעיין נמצאת באר נוספת אשר עולה על גדותיה בסוף החורף , אם יתמזל מזלנו נוכל אף לשחות בה .

עוד מרחק הליכה קצר ואנו חוזרים אל העליה לתל זיף , בכך מסתיים טיולנו .

הערות :  המסלול המוצע מתאים למשפחות ,יש מספר אופציות נוספות לטיולים באזור זה , מצריך הליכה ארוכה יותר. אין לטייל באזור ללא תיאום צבאי מוקדם.  מפת סימון שבילים - מס' 11

דרוגים ומקומות קרובים