יער הקדושים

דרוג הגולשים: 
4
ממוצע: 4 (2 דרוגים)
כתובת: 
מחלף
אשתאול
דמי כניסה:
שעות פתיחה: 
ללא הגבלה

בהרי פרוזדור ירושלים הגולשים לנחל כסלון נטעה קרן קימת לישראל יער שהוא גלעד לקרבנות השואה. ששה מליון עצי היער הם מפעל אדיר של נרות נשמה ירוקי עד, לזכרם של ששת מיליוני בני עמנו שנספו במלחמת העולם השנייה.

בלב יער הקדושים ניצבת אנדרטת "גווילי האש" המרשימה, כשני גווילי ספר תורה. גוויל אחד מספר על קורות עם ישראל מן החורבן בימי המרד נגד הרומאים ועד לימי השואה. גוויל שני - מתאר את התקומה, העלייה, מלחמת העצמאות ואת הקמת מדינת ישראל. לאורך דרכי היער מוצבים שלטים לזכרן של קהילות יהודיות, שחלקן הושמדו במחנות ההשמדה.

אנו נתחיל את המסלול הרגלי מהר שמשון, באנדרטת "גווילי האש". האנדרטה, פרי יצירתו של הפסל, נתן יעקב רפפורט, הוצבה ביער על ידי קרן קימת לישראל בשנת 1968, בנויה כשני גווילי ספר תורה. בגוויל אחד רואים תבליט ארוך ומפורט המספר על קורות עם ישראל מן החורבן בימי המרד נגד הרומאים ועד לימי השואה. הגוויל השני מתאר את התקומה, העלייה, מלחמת העצמאות ואת הקמת מדינת ישראל.

כדאי להתעכב על כמה פרטים בגוויל החורבן (הימני). בקטע מסוים של הגוויל אפשר לראות את יאנוש קורצ'ק, רופא הילדים והסופר, נושא בידיו ילדה, ילדה אחרת מסתתרת מאחורי גבו וילדים נוספים סובבים אותו. כדאי להקיף את האנדרטה בסבלנות, כדי לעמוד על פרטיה ולבחון את שלל הדמויות והתמונות שנועדו לייצג את פניו הרבים של עם ישראל. אם הגעתם עם ילדים זו הזדמנות נהדרת לספר להם את תולדות עם ישראל, ולהסביר להם על פרטים מסוימים בתבליט.
מהאנדרטה מתחיל הטיול הרגלי, בשביל הקרוי גם שביל בראון (מסומן בכחול). זכרו – רצוי להשאיר רכב אחד בסוף המסלול!
אנו נצא מכאן לסיור רגלי, שאורכו כ- 2.5 ק"מ, אל מערת הקדושים (המכונה גם מערת בני ברית). מתפתל בין עצי החורש הרבים, וכמעט מכל עיקול יש נקודת תצפית יפה על נחל כסלון, שחורץ את דרכו בין ההרים התלולים. נחל כסלון הוא אחד הנחלים הגדולים באזור, והערוץ שלו עובר בין הרים שמתנשאים לגובה של כ- 600 מטר. ביער עצי אורן, ברוש, אקליפטוס, וניתן לראות בו גם עצי חרוב, אלה ולבנה רפואי.

לאורך הדרך ניצבים שלטים לזכרן של קהילות יהודיות, שחלקן הושמדו כמעט לחלוטין כשכל תושביהן הוסעו למחנות ההשמדה. לקראת סוף השביל יש מדרגות. השביל נגמר ברחבה הגדולה בה נמצאת מערת הקדושים. במהלך ההליכה אנו חוצים למעשה את כביש 395 בחניון קונטיני, וממשיכים לרדת, עד למערה.
מערת הקדושים היא מערה טבעית שהורחבה כדי לשמש מקום התייחדות עם זכר קורבנות השואה. בחזיתה הוסיפה קק"ל רחבה גדולה להתכנסות ושולחנות לפיקניק. (המערה סגורה למבקרים).

עמודי האש ביער הקדושים

דרוגי-גולשים

5
הכי כדאי בחורף. נכנסים ליער הקדושים ובוחרים את דרך הנוף הדרומית המובילה עד לתל כיסלון. בדרך תוכלו לראות פריחות מדהימות ונוף הררי תלול ונחמד מאד. מתאים גם לרכב פרטי אם נוהגים בעדינות. הכי טוב ברגל.

3
בהרבה מקומות בארץ יוצרים פולחן של מוות וכך גם כאן ביער הקדושים. מצבה גדולה רחבת טקס. יש קצת יותר מדי פולחן מוות בארץ שלנו. מצד שני טיול ביער וצבעונים אדומים שפורחים למרגלות עצי האורן, ומה צריך עוד?

עמודים

דרוגים ומקומות קרובים
אצל יונה באהבה בישול ביתי וגלריה באשתאול

אצל יונה באהבה בישול ביתי וגלריה באשתאול

4.666665
ממוצע: 4.7 (3 דרוגים)

יונה כהן, דמות מיוחדת במינה שכדאי לכם להכיר

למידע נוסף...
פלאפל מסילת ציון

פלאפל מסילת ציון

4
ממוצע: 4 (דרוג 1)

פתרון טעים וחם למי שבסביבה, פלאפל ביתי המוגש בפיתה תימנית עבודת יד.

למידע נוסף...
ברטוב בבית שמש

בר טוב בר ומסעדה בבית שמש

5
ממוצע: 5 (דרוג 1)

בר טוב זהו הבר הטוב ביותר בסביבה. בשרות, במחיר, ביחס, ובעיקר בכמויות הנמזגות

למידע נוסף...

בובעס ביר בית שמש

3
ממוצע: 3 (2 דרוגים)

מסעדת אוכל יהודי בניחוח אשכנזי המגישה ממיטב המאכלים בליווי בירה בוטיק מקומית משובחת

למידע נוסף...