דרך מתקני המים ביער בארי

דרוג הגולשים: 
0
עדיין אין דרוגים
כתובת: 
קיבוץ
רעים
אזור בארץ:
דמי כניסה:
שעות פתיחה: 
ללא הגבלה

כשגבעות הלס מתכסות ירוק וכשחום המידבר מפנק זה הזמן לרדת אל גדות נחל גרר בנגב המערבי. ביער בארי מחכים לכם חניונים יפים וממצאים עתיקים הקשורים בנוזל החיים – המים: מתקני אספקה, איגום וניצול של מים מתקופות שונות. האזור כולו מרושת בכבישים צרים, שנסללו לפני קום המדינה בידי הבריטים.

המסלול
מסלולנו יתחיל מבאר חניון רעים השוכנת בצל עצי האקליפטוס, האורן ושיחי הצבר. הבאר נחפרה בימי השלטון הבריטי עד למפלס מי התהום, משם נשאבו המים בעזרת מנוע דיזל ומילאו את בריכת האגירה. הבריכה נבנתה תחילה נדבכים של לבני כורכר. במרוצת השנים, הוגבהה עם בלוקים וטויחה בבטון. על דופן בריכת האגירה חרט אלמוני כתובת שבח לאללה וציין את השנה 1934. המים שימשו אדם ומקנה. שביל הליכה טבעתי מסומן באדום מוביל אותנו לתצפית על מצוקי הלס של נחל גרר.

נחל גרר ראשיתו בדרום השפלה, ביער להב בקרבת היישוב להבים, משם הוא זורם מערבה ונשפך לבשור. הנוף המצוקי נוצר בשל התחתרות הנחל באדמת הלס. הלס חרסיתי וחלחול המים בו איטי, זרימת מי הנגר מתפתחת לזרימה שטפונית. המים מתחתרים בקרקע ויוצרים ערוצים ומתלולים עמוקים.

מחניון רעים נחצה את אפיקו של נחל גרר, שם מונחים צינורות מים מתקופות שונות ושם נראה את חלקי הצינור של "קו הנילוס" וחלקים מ"קו המים המערבי". בשנת 1916, החלו הבריטים להניח מסילת ברזל וצינור באורך של 200 ק"מ, מקנטרה סמוך תעלת המים המתוקים של תעלת סואץ אל דיר אל בלח שברצועת עזה כחלק מהמערכה לכיבוש א"י מידי התורכים. לאורך 11 קילומטרים, הונחו מסילת שדה וקו מים בקוטר של 16 צול, שהובילו אספקה לכוחות הבריטים ולפועלים המצריים שבקו העמדות מול החזית התורכית.

צינורות מים נוספים הונחו גם הם במקום והם בקוטר של 6 צול ובאורך כולל של כ- 260 ק"מ, ששימשו לכיבוי שרפות בלונדון שפרצו כתוצאה מהפצצות הגרמנים במלחמת העולם השנייה. לאחר שהונחו באדמת הנגב זרמו בצינורות מים מקידוחים באזור גברעם וניר עם בשתי שלוחות: מערבית ומזרחית. השלוחה המערבית ירדה דרומה לבארי, תקומה, צאלים ופנתה משם מערבה לגבולות נירים. מים מן הקו סופקו לפלחים הערבים, לבדווים הנודדים ולתחנות המשטרה המנדטורית בנגב.

נמשיך בדרך, על גדת הנחל תלויה בריכת המצוק. פעולת ההתחתרות של נחל גרר הביאה, בשטפונות של שנת 1991 לקריסת המחצית הדרומית של בריכת האגירה. הבאר שהזינה את הבריכה נסחפה בשטפונות של שנת 1961.

בפיתול הבא של נחל גרר נפגוש בבאר אנטיליה. הבאר ומתקניה נבנו בשלהי התקופה העותומאנית 1915-16. מתקן אנטיליה שימש לשאיבת מים מהבאר ומילוי הבריכה. בתקופת המנדט הבריטי פורקה האנטיליה והוחלפה במנועי דיזל ומשאבה מודרנית.
מתקן אנטיליה הופעל בכח אדם או בהמה. אל שרשרת ארוכה הקבועה על גלגל, חיברו אנטלים – כלי קיבול למים. האנטלים הורדו אל מקור המים, לרב על ידי סבוב ציר הגלגל שעליו קבועה השרשרת. האנטלים התמלאו מים כל אחד בתורו, עלו מהבאר ורוקנו מימיהם לבריכת האגירה ולשקתות.

מול הבאר מובילה אותנו הדרך אל מסלול הליכה קצר (מסומן בצהוב) אל בורות המים מהתקופה הביזנטית (מאות 4 –6 לספירה). במצוק הכורכר שבאפיק הנחל חצבו הקדמונים גב מים שאגם את מי השיטפונות בנחל. אבני הכורכר שנחצבו שימשו לבניית בורות מים. בורות המים דמויי פעמון נבנו מתחת לפני הקרקע, האדמה סביבם נסחפה והביאה לחשיפתם. מי הגשם שניגרו על המדרונות, זרמו בתעלות ניקוז או בצינורות חרס אל אגן שיקוע ומילאו את הבורות. בתחתית מותקן שקע לקליטת הטין, בכיפה פתח לשאיבת מים.

נמשיך אל החניון הסמוך לחרבת מדור – כפר מן המאה ה- 19 על שרידי יישוב מן התקופה הביזנטית. הכפר נקרא בפי תושביו אל מנדור, שפירושו – מכלאה בה חולבים את הצאן. בור מדור הינו בור מים הניזון ממים שנוקזו מגגות המבנים והחצרות ביישוב הביזנטי. אגן השיקוע ששימש לסינון המים טרם הזרמתם לבור נאטם ע"י הבריטים בבטון. האגן הוסב לשוקת להגמאת הסוסים והגמלים ששימשו את הדיביזיה הרכובה של אנז"ק (יחידות האוסטרלים והניו זילנדים ששרתו בארץ), בכיבוש א"י מידי התורכים בשנת 1917. השקתות מולאו מים ממקורות אחרים, היות והבורות הקדומים יצאו מכלל שימוש.

נמשיך בנסיעה על הדרך המסומנת בכחול עד שנגיע אל כביש "הבטון", שנסלל בימי מלחמת העולם השנייה כחלק ממתחם צבאי בריטי גדול, שנועד לאחסון ציוד צבאי ותחמושת אווירית. בתום המלחמה פונה הבסיס ובמבנים הנטושים השתקעו חמולות בדווים.

מכאן נמשיך אל טחנת הקמח שמה שנותר ממנה הוא תושבת המנוע שהניע את גלגלי הרחיים ובריכת מים מטויחת.
תם ונשלם סיורנו. מכאן אפשר להמשיך אל יתר אתרי יער בארי, אל אנדרטת אנז"ק, מכרות הגופרית, נחביר הישנה ובה גם חניון לפיקניק.

חניונים ומתקנים:
חניון רעים בראשית המסלול , חניון מדור ליד חורבת מדור- שולחנות פיקניק, חניון נאחביר בסוף המסלול – בחניון שירותים ביולוגיים, שולחנות פיקניק, ברזיות מים ומתקני משחק.

דרך מתקני המים ביער בארי
דרך מתקני המים ביער בארי
דרך מתקני המים ביער בארי
דרוגים ומקומות קרובים