טיול יעלים במצפה רמון

דרוג הגולשים: 
0
עדיין אין דרוגים
כתובת: 
מצפה רמון
דמי כניסה:
שעות פתיחה: 
רצוי בשעות היום

לפני שחום הקיץ אופף את הר הנגב ולכל מי שמבקש שקט אמיתי במידבר, זה הזמן לבקר במצפה רמון. מרחבים בגווני צהוב, ורוד וחום, נוף סוואנה, עצי שיטים, גלריית אמנות פיסולית ברוח המדבר ועדרי יעלים המסתובבים חופשיים ביניהם.

בשנים האחרונות התחולל מהפך במצפה רמון - העיירה הקטנה וה"מנומנמת" הפכה לעיר ולמרכז תיירות מדברית המציעה שפע של טיולים בג'יפים, רכיבה על גמלים וחמורים, חי בר, חוות אלפקות ואמנות סביבתית.

כל זאת התאפשר הודות להשקעותיה של קרן קימת לישראל בפיתוח תשתיות תיירותיות בעיר. כך הוכשרה טיילת נופית, מרפסת תצפית תלויה על שפת מצוק המכתש ופארק פיסול סביבתי.
קק"ל, החברה בארגון הבינלאומי "מנקים את העולם" (clean up the world), יזמה לפני שלוש שנים הפנינג ססגוני בו השתתפו תלמידים, תושבי המקום וחיילים המשרתים במחנות צה"ל בסביבה, מבצע ניקיון במכתש, והתוצאות לא אחרו לבוא – המכתש נוקה מפסולת ומגרוטאות.

המסלול:

תחילה, בעיקר אם יש עמנו ילדים קטנים, נבקר בחי רמון שלמרגלות מרכז המבקרים ובו תצוגת מסלע, צומח וחי בסביבות מצפה רמון. הפרויקט הוקם ע"י קק"ל לזכרו של גוסטב נורדו ז"ל, בשיתוף רשות שמורות הטבע והמועצה המקומית מצפה רמון. המוזיאון משלב סלע, חי וצומח וגן מדברי, משתרע על פני שטח של 11 דונם שבו 6 בתי גידול אופייניים להר הנגב ולמכתש רמון ופינות מחיה לבעלי חיים מקומיים (הכניסה בתשלום!).

בחי רמון שני מרכיבים עיקריים: גן חי רמון, ובו שישה בתי גידול של הר הנגב ומכתש רמון, ומוקד בו מוצגות פינות מחיה של כ- 60 מיני בעלי חיים קטנים ממכתש רמון ומהר הנגב, חרקים, עכבישים, רכיכות, זוחלים ומכרסמים.

בתום הביקור בחי רמון נלך ברגל אל מרכז המבקרים ובו מופע אור-קולי על מכתש רמון, דגם של המכתש ותצוגה אינטראקטיבית על התופעה הגיאולוגית של המכתש ומרפסת הצופה אל נופיו. (הכניסה בתשלום!)

ממרכז המבקרים יוצא שביל ההולך לכיוון דרום-מערב. אל טיילת הנוף ע"ש אלברט כץ, (ידיד קק"ל משוויץ) העוברת מעל המצוק. נבקר תחילה ב"מצפור – הציפור" – מרפסת הנוף נבנתה ע"י קק"ל בשנים 1994-5 וצורתה מעוין. היא תלויה על שפת המצוק הצופה אל נופי המכתש. המרפסת בנויה ממשטח עץ מחוזק בקונסטרוקציות פלדה עם סיכוך עץ המהווה מעין גג למרפסת מעקה פלדה בטיחותי. במבנה ישנן עבודות אבן המהוות חיפוי לקורות בטון יצוקות - למבקר תחושה שהוא תלוי בין שמיים וארץ....

מכאן נמשיך בטיילת, נצפה מעת לעת בנוף, נעצור למנוחה ונחזה ביצירה העשוייה מגושי אבן גדולים של האמן ישראל הדני. לאורך הדרך פזורים פסלים סביבתיים ויעלים מסתובבים על שפת המצוק. צפונה משם, על שפת המכתש, ניצב פארק לפיסול מדברי, הפסלים עשויים בעיקר מאבני גיר שהובאו למקום ממחצבות חיפה וכן מאבני כורכר, גרניט ובטון, העשויים סלע מקומי ומשתלבים בנופיו המרהיבים של המכתש. ראשיתו של הפיסול על שפת מכתש רמון בסתיו 1962 בסימפוזיון בינלאומי לפיסול בהשתתפות 11 פסלים מהארץ ומחו"ל. רעיון הפיסול העכשווי לאורך שפת המצוק היה לתגבר את פסלי האבן שמלפני דור במתווי סלעים גיאומטריים שיוצבו ע"י ספלים ישראליים נוכחיים. הביצוע היה בסוף אוגוסט 1986, בו הוצבו מספר עשרות סלעים ע"י כל פסל כבעבודת פיסול מדברי ע"י ציוד מכאני כבד ועיבוד ידני מוגבל. החל משנת 2004 משולבים בפארק יצירות "גן הצלילים", בהן נעשה שימוש ברוח המדברית שעל שפת המצוק להפקת צלילים. הגן זכה בפרס של המועצה לארץ ישראל יפה. בגן הפסלים של ניצן רפאלי (חלון לציפור, ספינת דגים/ספינת מדבר;ענן גשם ונבל מניפה. כמו גם הפסלים של רון בן יעקב (גונגים קטנים, שדרת פעמוני רוח, ספסל מדיטציה, נדנדות תופים.

יעלים במצפה רמון
יעלים במצפה רמון
יעלים במצפה רמון
דרוגים ומקומות קרובים