תמר המקראית ועד עין יהב

דרוג הגולשים: 
0
עדיין אין דרוגים
כתובת: 
עידן
עין יהב
דמי כניסה:
שעות פתיחה: 
ללא הגבלה

מסלול רכוב לכל המשפחה העובר בנופי הערבה. אורך: 40 ק"מ דרגת קושי: קל, לכל המשפחה. תחילת המסלול: מחנה קראוונים 1 ק"מ מערבית לצומת עין חצבה. סיום המסלול: מושב עין יהב.

סיפור דרך מקוצר: מנקודת ההתחלה יוצאים לסיור רגלי קצר אל גבעת חצבה. לאחר מכן נוסעים לביקור בעתיקות מצד חצבה ובחוות התנינים הסמוכה. לאחר הביקור נוסים למושב עידן ולפני הכניסה למושב פונים דרומה לדרך סלולה. מקיפים את המושב מדרום וחוברים לדרך סלולה המסומנת בשחור (דרך החווארים) בה נוסעים עד למצפור עידן. חוזרים חזרה לעידן באותה הדרך ופונים דרומה בדרך השלום המסומנת בירוק. עוברים דרך מצפור השלום וג'בל חופירה וממשיכים לנקודת הסיום, מושב עין יהב.

סיפור דרך: את טיולנו נתחיל כקילומטר מערבית לצומת עין חצבה, אשר נמצא רבע שעה דרומית לצומת הערבה על כביש 90. בהגיענו לצומת עין חצבה נפנה מערבה על כביש 227 ולאחר כקילומטר נפנה בדרך עפר דרומה ונחנה ליד מעגל קרוואנים, השייכים לקבוצת דנים - אזרחים תושבי דנמרק שהחליטו כי הערבה היא ביתם ונמצאים במקום משנת 2002. מהחניה נצא לסיור רגלי של כשעה לכיוון מערב אל גבעת חצבה, גבעת שולחן הבנויה מאבן חול, מעליה שכבה קשה יותר של תלכיד נחלים. נעפיל בחלקה המערבי של הגבעה לאורך השביל המסומן באדום-שחור עד ראש הגבעה, לתצפית מרהיבה ונרד מהגבעה בחלקה הצפון מערבי אל מדרון חולי - דיונה ורדרדה.

נחזור אל הרכבים ונמשיך לאתר עיר אובות הנמצא מזרחית אלינו כק"מ. באתר נעצור לארוחת בוקר (יש שירותים ומים זורמים). לאחר מנוחה נצא לסיור של כשעה באתר הארכיאולוגי, שייקח אותנו אחורה בזמן אל המאה העשירית לפני הספירה, אל מלכותו של המלך שלמה, כאן הייתה מצודת גבול של הממלכה המאוחדת, ולאחריה עוד שתי מצודות יהודיות מהמאות התשיעית והשישית לפני הספירה. שתי המצודות הנוספות שנתגלו כאן הן נבטית ולאחריה רומית - ביזנטית. המקום זוהה כתמר המקראית ומצויינת במפת מידבא שבירדן.
באתר ניתן לראות שרידי בית מרחץ רומי, שער מצודה ישראלי, בית ארבעה מרחבים האופייני לתקופה הישראלית ואפילו מקדש אדומי פתוח, ששימש את עוברי הדרך מאדום. במקום צומח עץ שיזף עתיק אשר ניתן לראותו למרחוק והוא סמל המעיין מימים ימימה, גילו של השיזף מוערך בכ - 300 שנה. בסמוך לעץ מעיין עין חוסוב ושוקת בטון אשר שימשה את משטרת הרוכבים הבריטית, בימי המנדט הבריטי שבסיסה היה במצד הסמוך.

מתמר המקראית ניסע לחוות התנינים קרוקולוקו בה גדלים כ - 2000 תניני יאור, נלמד על זוחל מעניין זה וננסה להבין מה הוא עושה כאן. הביקור במקום אורך כשעה וכרוך בתשלום. מחוות התנינים ניסע לטיול של שעתיים, לאורך דרך השלום. ניסע לצומת עין חצבה ונמשיך למושב עידן, לפני הכניסה למושב נפנה דרומה ושוב מזרחה דרך בתי האריזה ואל חלקו המזרחי של המושב אל דרך החווארים המסומנת בשחור. ניסע לאורך דרך יפה העוברת בנוף ירחי שהוא תצורת הלשון, ונקרא בטעות חוואר. נעצור לתצפית על נחל הערבה, הזורם צפונה לים המלח, ועל הרי אדום ומאגר עידן. נחזור דרומה לכיוון מושב חצבה לאורך דרך השלום המסומנת בירוק, העוברת בסמוך לגבול עם ירדן, את שמה קיבלה הדרך בעקבות חתימת הסכם השלום בין ממלכת ירדן למדינת ישראל.

נעצור לתצפית נוספת על מאגר דופן הלו הוא מאגר חצבה, ונמשיך דרומה לכיוון מושב עין יהב ולאחר 7 ק"מ נפנה מזרחה, נחצה את נחל הערבה ונעפיל לגבעת חופרה לתצפית פנוראמית על הרי אדום ופונון שבירדן ועל שטחי החקלאות של מושב עין יהב המונים כ 6500 דונם של גידולי פלפלים, עגבניות, חצילים ותמרים. מושב עין יהב הוקם כהאחזות בסוף שנות החמישים והוכרז כמושב בשנת 1967. המושב מונה 150 משפחות חקלאיות והוא הגדול והוותיק ממושבי הערבה התיכונה.

את הטיול ניתן לסיים במושב עין יהב לביקור בגלריות האומנים הפעילים בישוב, בחנות המפעל של מוצרי אלוורה, או סתם לקנח ביוגורט וקפה. תודה רבה לעדי מטמון על הסיוע ויצירת המסלול.

חממות עין יהב
דרוגים ומקומות קרובים