דרך הבשמים

דרוג הגולשים: 
4
ממוצע: 4 (דרוג 1)
כתובת: 
צופר
עין יהב
דמי כניסה:
שעות פתיחה: 
ללא הגבלה

טיול 4X4 אתגרי ויפה העובר בדרך הבשמים העתיקה, אורך המסלול כ55 ק"מ ודרגת הקושי והעבירות קלה עד בינונית. תחילת המסלול שער דרך השמים כאחד ק"מ מדרום לישוב צופר. סיום המסלול צומת הכניסה לעין יהב.

סיפור דרך מקוצר: מנקודת ההתחלה נוסעים בדרך עפר המסומנת בשחור עד למצד מואה. לאחר ביקור במקום נוסעים דרומה בדרך עפר המסומנת באדום ולאחר מרחק קצר פונים מערבה לדרך המסומנת בשחור,עוברים במצד קצרה וממשיכים עד לנחל נקרות. בנחל פונים מערבה בדרך המסומנת באדום לביקור במצד נקרות. חוזרים במורד הנחל בסימון האדום איתו נגיע לנקודת הסיום. בדרך מומלץ לעצור בגב שבנחל מעוק ובגב חולית שבנחל גלד.
הטיול מיועד לרכב 4X4 בלבד. חל איסור מוחלט על הירידה מהציר המסומן.

סיפור הדרך: הטיול שלנו אמור להתחיל למעשה בהרי תימן הגבוהים, מוצאם של המור והלבונה שהיו הבשמים החשובים והיקרים ביותר בעולם הקדום. היום נתחיל את טיולנו בשעת בוקר מוקדמת ב"שער דרכי הבשמים" המצוי כ 1 ק"מ מדרום לכניסה למושב צופר. משער דרכי הבשמים ניסע מערבה כ 3 ק"מ בסימון שבילים שחור ונגיע אל עתיקות מואה, הדרך משולטת.

עם הגיענו למקום נחנה את הרכב. ממערב לנו שרידי חאן והמצד שהגן עליו. מצדים וחאנים רבים היו פזורים לאורכה של דרך הבשמים, עדות לחשיבותה הכלכלית בתקופה הנבטית. שמה הערבי של מואה - "מוית עוואד" מעיד על כמויות מים רבות הקיימות במקום ויוצרות כתמי צומח רעננים בנוף גם היום. לאחר סיור בין שרידי העבר הבולטים נחזור לרכב ונמשיך בנסיעה דרומה, על הדרך המסומנת בסימון שבילים אדום כ 200 מטר. בצומת הדרכים המסומנת אדום ושחור נפנה מערבה בסימון השחור, כ 6 ק"מ במעלה נחל קצרה. עם הגיענו לנחל קצרה נפנה מהערוץ דרומה וניסע על שלוחה הנמצאת מדרום לנחל קצרה לכיוון צפון מערב. נעפיל עם הרכב למצד קצרה החולש על כל סביבותיו. מומלץ לעצור במצד לארוחת בוקר מול הנוף המקיף אותנו מכל עברינו.

כשנסיים את מנוחתינו נמשיך בנסיעה על הציר המסומן שחור כ 5 ק"מ מערבה. בצידו המערבי של הנחל נפגוש שיח סהרון משולשל ענק, שהגיע אלינו היישר מאפריקה הרחוקה. משיח זה ניסע עוד כ 400 מטרים לכיוון צפון מערב ונגיע לערוצו של נחל נקרות ולצומת דרכים המסומנת שחור ואדום. בנחל נקרות נדרים כ 3.5 ק"מ ונגיע למצד נקרות. מצפון למצד ישנה חורשת שיטים המתאימה מאד למנוחה והתרעננות. ממזרח למצד כ 200 מטרים (קיים שילוט במקום) נמצא בור נקרות אליו נלך רגלית. נוכל להתרשם מהתכנון והידע ההידרולוגי אשר שימשו את הנבטים לאיסוף מים. בזכות יכולתם זו לאתר ולאגור מים הפכו הנבטים לאדוני המדבר.

ממצד נקרות נשוב צפונה בדרך בה הגענו עד שנפגוש שוב את הצומת המסומן אדום שחור. ניסע עם הסימון האדום לכיוון צפון מזרח כ 3 ק"מ. נגיע לנחל מעוק ונפנה בו מערבה כ 600 מטרים ונחנה את הרכב. משם נגיע למעוק יפהפיה חתור בתוך אבן גיר לבנה. אחרי גשמים רבים עשויים גבים אלו להתמלא. בגבים אלו ובגבים נוספים יתכן ונצליח לצפות ביעלים ובשפני סלע הבאים לשתות מן המים, ואם יתמזל מזלנו ממש אולי אפילו נוכל לצפות בעקבות נמרים שנותרו באזור זה מקדמת דנא.

מנחל מעוק נשוב לערוץ נחל נקרות. ניסע לכיוון צפון מזרח כ 6 ק"מ ונגיע לנחל קמאי. נפנה מערבה בנסיעה קצרה מאד ונעצור את הרכב מול מפל נחל גלד. הליכה קצרה תוביל אותנו ישירות אל הגב. מנחל גלד נחזור, גם הפעם לערוצו של נחל נקרות. נמשיך בנסיעה לכיוון צפון מזרח כ 21 ק"מ עד מפגש הנחלים מרזבה ונקרות. בנקודה זו נפנה עם הסימון האדום מזרחה כ 5.6 ק"מ. הגענו לכביש הערבה, וממערב לכביש הכניסה למושב עין יהב. מומלץ להיכנס למושב ולבקר בגלריות האמנים במקום, ומומלץ לבקר גם בחממת מלא הטנא לסיור וקטיף עצמי של עגבניות שרי ופלפלים.

שער דרך הבשמים

דרוגי-גולשים

4
טיילתי בזמנו את הטיול לאורך דרך הבשמים - ארבעה ימים עם גמלים , בטיול של החברה להגנת הטבע. היה מדהים. חזרמנו עכשיו וטיילנו עם רכב ארבע על ארבע. חוויה נהדרת. נופים מדהימים, על הנתיב הראשי היו די הרבה רכבי. במקום שהיה אפשר ירדנו מהנתיב הראשי של הג'יפים, תענוג לעצור את הרכב ולהנות מהשקט.
דרוגים ומקומות קרובים