יער גברעם באופניים

שעות פתיחה:
בשעות היום

אורך מסלול: 12 ק"מ.
אופי הרכיבה: מסלול מעגלי הפרשי גבהים מתונים.
מתאים: לרוכבים בעלי ניסיון מה, הזדמנות לסינגלים למתחילים.
סימון: המסלול משולט בסימון ייעודי לאופניים בצבע אדום.
שמירת טבע: אין לרדת מהשביל.
גבעות הכורכר פריכות ורגישות.

רקע
יער גברעם, המשתרע על 5,000 מטרים ניטע בשנת 1944, כשנתיים לאחר עליית הקיבוץ על הקרקע. היער מעורב, הוא מורכב בעיקר מעצי אקליפטוס ועצי מחט. בגבעות החשופות מעצים צומחת צמחיית כורכר אופיינית למישור החוף הדרומי. זוהי ערבוביה נפלאה שבה שולטים צמחי מדבר כגון רותם המדבר, שמשוון סגלגל ומנן שעיר, עם צמחייה ים תיכונית כגון לוטם שעיר, קידה שעירה, צבעוני ומיני סחלבים. בפברואר ובראשית מאורס – פריחה נפלאה.

תיאור המסלול
מחניון ראש המסלול רוכבים דרומה בין מטע אפרסמונים ושדות שלחין מעובדים. חולפים על פני קידוח גברעם חמש ופינים שמאלה (מזרחה) בסינגל בן כ- 500 מטרים, שחוצה גבעות כורכר נמוכות ומגיע ליער אקליפטוסים.
נכנסים ליער. הסינגל מתעקל בין העצים – 850 מטר עד למפגש עם מזלג דרכים. כאן פונים שמאלה (צפונה) כ- 50 מטר וממשיכים שוב בסינגל ימינה, לתוך היער. הסינגל מתפתל עוד כ500 מטרים בין העצים ומגיע למערה חצובה בסלע כורכר. זוהי מחצבה קדומה, ששימשה לכריית חומר לבנייה. יופי של מקום להפסקת קפה ולמנוחה.

תוואי המסלול יוצא מיער דרומה כ-30 מטר ומגיע לדרך עפר ב"שמורת רכס גברעם". ממשיכים מזרחה בדרך עפר עוד כ- 200 מטרים ופונים צפונה במפגש עם שטח פתוח, שנכנס כמפרץ לתוך היער. רוכבים בו כ- 300 מטר עד צומת T, נכנסים שמאלה לתוך היער ורוכבים בדרך עוד כ- 200 מטרים. הדרך מתעקלת ימינה ומיד אחרי העיקול מסלולנו פונה שמאלה לסינגל שעולה בתוך ערוץ גבול היער והשדה, מדרום לקיבוץ. כאן השביל פונה מזרחה וחוצה את השלוחה, ממשיך ועוקף ערוץ קטן מצפון לדרום וממשיך בתוך היער כ200 מטר דרומה. שימו לב לקטע הבא, המציב טיפוס טכני קצר על קרקע רכה.

מקצה הגבעה הסינגל ממשיך עד למפגש עם דרך שמושכת דרומה ומתעקלת מערבה תוך כדי ירידה מאוכף טופוגרפי. כאן פורשים מהדרך דרומה לסינגל שעובר בין עצים לאורכה של טרסה. כשהשביל חולף על לפי כיפה טופוגרפית מומלץ לעצור ולהרגע ולהנמיך את אוכף האופניים שכן לפנינו סינגל תלול וקצר, המגיע לקצה היער, שם מחכה לנו שוב דרך עפר שגובלת בשמורה (סימון שבילים אדום).

המסלול פונה שמאלה לאורך היער, עד שהדרך חוצה שטח חקלאי. כאן, במפגש דרכי, פונים שמאלה ורוכבים כ- 300, עד למפגש עם דרך שבאה מימין, בין שדה ליער. ממשיכים בדרך לעברו השני של השדה, מכאן יוצא עוד סינגל צפונה המתעקל בתוך היער, מתיישר על טרסה ופגש בסופו עוד דרך עפר.

בדרך העפר פונים שמאלה ועולים לאורכה, בין עצי שיטה, לעברה השני של הגבעה, הדרך יורדת לתווך אוכף ועולה בסינגל לכיוון צפון-מזרח, לראש גבעה. משעם הסינגל יורד בתלילות (בעונה: מרבד כלניות), חוצה דרך עפר, עולה לגבעה שממול, מתעקל בתוך יער הצמוד לשדה ומגיע עד לגדר של קיבוץ גברעם. אם השער פתוח אפשר לחצות את הקיבוץ לשער הראשי, אם לא עוקפים את הקיבוץ מערבה ושבים לחניון ראש המסלול. המסלול מתוחזק במסגרת פרוייקט "בונים רוכבים", בשיתוף עם קהילת הרוכבים.

איך מגיעים:
נקודת מוצא וסיום: חניון ראש המסלול ליד קיבוץ גברעם. גישה מכביש אשקלון – יד מרדכי (כביש מס' 4) כחצי ק"מ לפני קיבוץ גברעם פונים דרומה בדרך עפר (יש שילוט) ומגיעים לאחר 100 מטרים לחניון קטן בצל כמה עצי אקליפטוס.