תל בית שאן (הר שאול)

דרוג הגולשים: 
0
עדיין אין דרוגים
כתובת: 
גן לאומי בית שאן
בית שאן
אזור בארץ:
דמי כניסה:
שעות פתיחה: 
אפריל – ספטמבר מיום א' - ה' 17:00 - 08:00 אוקטובר – מרץ 08:00-16:00 בימי ו' 8:00 - 16:00, שבת 08:00-17:00 הכניסה לשמורה נסגרת שעה לפני שעת הסגירה הרשומה

מאת: שמואל גרמה
למה רק הביתשאנים מכירים את השם הר שאול..?

בעוד אני נזכר בימי ילדותי תמוה בעיניי איך אפשרו לנו הורינו ללכת להר שאול כבר כשהיינו ילדים רכים של שנות השישים והשבעים כשהמשחקים של גלגול אבנים, חיפוש אחרי מטבעות, והדבר הכי אהוב עלינו שזה לקחת איתנו כף בנאים ולחפור בשורשים של העקסוס שליד נחל חרוד עם הטעם המשגע שרק בבית שאן יש.

פעמים רבות התחרות הייתה מי יצליח לעלות בשביל הכי תלול?, ניצחון גדול היה לעלות מהיכן שבכלל אין שביל טיפוס, וישנם כאלו ילדים ובעיקר הבוגרים יותר שעשו גם את זה.

סיורנו הקבועים כילדים בהר שאול הקנו לנו ידע קל ושטחי על החפירות, אך עם השנים והגעגועים לטיפוס הנערי והחלקלק להר שאול רציתי לדעת יותר על המקום שהיה לנו אחד היעדים האולטימטיביים לטיול בשבת.
לחלק מילדי בית שאן קריאת אגדות כמו כיפה אדומה, פיות יער, מכשפות וכדומה לא התאפשרה אך המציאות היומיומית של ילדי בית שאן אפשרה כמעט לכל אחד באופן אישי לחוות את האגדות הקסומות הללו כאילו אנו חיים בתוכן, יש יותר טוב מזה?

ספק לא קל מקנן בליבי היום אם אקח את אותו נער של שנות השישים בבית שאן ואציע לו היום לעלות להר שאול ואפילו לדעת יותר פרטים היסטוריים על המקום שכל כך אהב להיות בו כילד, נראה לכם שיסכים הבחור לעלות לתל? התשובה נמצאת אצל כל אחד מאיתנו.

ובכן : הכנתי בשביל אותו ילד של שנות השישים את הסיפור האמיתי על הר שאול בקמצוץ אחד קטן של שאלה ומייד התשובה על השאלה כפי שהובאה גם מהמקורות על תל בית שאן ועל פי מחקרים שנעשו לאורך השנים על התל.
והשאלה היא: למה רק אנחנו הביתשאנים קוראים לתל בית שאן הר שאול?

ובכן: כשגדלנו קצת התאפשרה לנו חשיפה לשם נוסף להר שאול והוא נהייה ''תל בית שאן'' ומי שיותר העמיק ראה שקוראים להר שאול גם ''תל אלחוצן'' אך אנחנו דנים רק בשאול עכשיו ולכן נלך לאחור בדיוק לפני 2895 שנים עת נמשח שאול למלך ע''י שמואל הנביא. מה לא אמרו על המלך שאול כמה חזק הוא היה ואיך איחד את מלכות ישראל אך תמיד הפרק של שאול בבית שאן זז קצת הצידה .

תחילת הסיפור היה דווקא על הר גלבוע בזמן שהפלשתים רדפו את שאול המלך וראה שאול שעל פי נבואת שמואל שקיבל בטרם עת כי בקרב על הגלבוע מול הפלשתים יובס שאול ובסופו ייכנע שאול לאויביו המרים. שאול לא יכול היה לשאת את גודל החרפה שבתבוסתו על הגלבוע והחליט להתאבד בטרם יגיעו הפלשתים אליו ויהרגוהו. בצר לו ביקש שאול ממשרתו שיעמיד את חרבו והוא שאול ייפול עליה שהרי כך לא יחשב הדבר כאילו המשרת הרג את שאול, כך מת שאול עוד לפני שהרגוהו הפלשתים. בבוא הפלשתים אל הגלבוע מצאו את שאול מת ומתבוסס בדמו וגררו את גופתו אל חומת בית שאן אל מול הגלעד ושם תקעו את גופת המלך שאול לא לפני שהתעללו בגופת שאול וגופות בניו. כיום אם נעלה לתל בית שאן לחלקו המזרחי נוכל להבחין במקום שזה קרה שם גם ישנם איורים שהניחה רשות הטבע והגנים אשר מסבירים את הסיפור הטראגי במקום.

באישון לילה הגיעו מן הגלעד שממול אנשי יבש גלעד אשר זכרו את המלך שאול עת חס עליהם ולא נלחם בהם וטיפסו אל חומת העיר בית שאן אשר תחמה את התל, הורידו את גופת המלך שאול והביאו אותה לקבורה נאותה.
צריך לומר שבתקופה עליה מתבסס סיפור ''הקרב על הגלבוע'' הייתה חומת בית שאן על תל בית שאן מה שאנחנו הביתשאנים מכנים ''הר שאול'' לימים נקראו באזור הגלבוע ישובים על שם בניו של שאול מלכישוע-בעבר היתה האחזות נח''ל כיום כפר גמילה מסמים, מירב- אשר הייתה ביתו הבכורה של שאול, בחבל התענך בכביש המוביל לגלבוע מצידו המערבי יש ישוב הנקרא מגן שאול ואפילו כאן בבית שאן יש רחוב שנקרא שאול המלך, פעם עד לא מזמן אם מישהו זוכר היה גם ביה''ס שקראו לו ''שאול המלך'' כיום הוסב שמו לקשת יונתן על שמו של יונתן נתניהו שנפל בקרב שחרור החטופים באנטבה.

עוד בימים אלו כבר עמלים על אישורים להקמת ישוב על שם ביתו הצעירה של שאול ''מיכל'' על הגלבוע. עוד על הגלבוע נמצא הר אבינדב וגבעת יונתן גם הם בני שאול. אפילו הישוב שדי תרומות גם נזכר בקינת דוד על שאול ויונתן בנו. ומכאן הקשר שלנו הביתשאנים למקורו של השם ''הר שאול''.כמו גם רצף המידע שהיה לנחלת מקימי הישוב בית שאן בשנות החמישים שקבעו את שמות הרחובות ובתי הספר על פי הבנת הערך ההיסטורי דרך הורינו אשר ידעו לספוג גם את המידע שהזכרנו כאן ונזכיר לילדינו בעתיד.

לעוד פרטים והדרכה בבית שאן ובאתר הלאומי סקיתופוליס - שמואל גרמה 054.4620171

אודות הכותב:
הכותב הינו חוקר את תולדות בית שאן וחבר בצוות גן קהילה בבית שאן פרוייקט ביוזמת רשות הטבע והגנים הלאומיים
מקור המאמר: www.Articles.co.il - מאמרים לשימוש חופשי
צילומים באדיבות מיכאל יעקובסון

מבט מתל שאן על חורבות העיר
התיאטרון העתיק בבית שאן
עתיקות בית שאן
דרוגים ומקומות קרובים