המפל הנסתר -גן לאומי כפר נחום

דרוג הגולשים: 
4
ממוצע: 4 (2 דרוגים)
כתובת: 
המפל הנסתר -גן לאומי כפר נחום
כפר נחום
אזור בארץ:
דמי כניסה:
שעות פתיחה: 
ביום שישי 8:00 - 15:00 בשאר ימות השבוע 8:00 - 16:00 הכניסה לשמורה נסגרת שעה לפני שעת הסגירה הרשומה
טלפון: 
לא זמין

מעיין מי מרפא הקשור לאיוב המקראי, מפל מים שמימיו חמימים בחורף וקרירים בקיץ, מאבקי הישרדות בין עופות המים, וגם: כישוף בימים קרים במיוחד

המסלול אל המפל הנעלם

קבוצת המדרגות הראשונה יורדת אל רחבה מרוצפת, שלצידה נובע מעיין קטן הנקרא `מעיין איוב`. עד מלחמת העצמאות נקרא המעיין גם `מרחץ איוב`, או `חמאם אל איוב`.

מעל המעיין בנויה בריכת הרמה עתיקה מהתקופה הרומית-ביזנטית. כיום זורמים מי המעיין דרך פירצה בתחתית הבריכה, ולכן מפלסה נמוך. בעבר מילאו המים את הבריכה עד גדותיה, והם שימשו להשקיית חלקות חקלאיות במדרונות. שמו של המעיין מעיד על כך שהוא נקשר במסורות שונות לאיוב המקראי. לפי המסורת, איוב הגיע למעיין זה על מנת להירפא מהשחין שבו היכה אותו השטן. בבואו לרחוץ במי המעיין, התגורר במערה אותה ניתן לראות על צלע ההר מעל למעיין. מערה זו, בהתאם למסורת, נקראת מערת איוב. במקורות היהודיים אנו מוצאים התייחסות מפורשת לקשר בין איוב לאזור זה. במדרש רבה כז` מתקיים דיון נרחב בשאלה מתי חי איוב. רבי יוחנן אמר: "מעולי גולה היה ומדרשו בטבריה ולפיכך למדו ממנו קריעה וברכת אבלים". בקוראן, נאמר על איוב: "וזכור את עבדנו איוב בקוראו אל ריבונו: השטן פגע בי בשחין רע ובאסונות רבים. והוא נענה: רקע ברגליך ולפניך יופיע כיור רחצה עם משקה קריר". את הכיור הזה ממקמים המוסלמים במעיין הזה, והם מאמינים כי מימיו ניחנו בסגולות רפואיות.

גם בני העדה הדרוזית נוהגים לפקוד את המעיין בימי חגם ומאמינים בסגולותיהם המיוחדות של המים.

לא אחת, בהיותי במקום, אני פוגשת אנשים מבוגרים המעלים זכרונות, בפניי ובפני ילדיהם, מהתקופה בה הם עצמם היו ילדים שבאו עם הוריהם לטבול את רגליהם במי המעיין, שאז עדיין מילאו את הברכה. הם מספרים כיצד נהגו לעלות אל פי הברכה במדרגות החיצוניות, (מהן נותרו רק שרידים כיום), לרדת אל המים במדרגות שהיו בצידה הפנימי של הברכה ולטבול את הרגליים במי המעיין. כיום לא ניתן לעשות זאת, גם בגלל המדרגות ההרוסות וגם בגלל הכמות המזערית של המים, הזורמים ישירות לכינרת.

מרחבת הבריכה, ממשיכים ויורדים לכיוון הכינרת, בעוד מספר מדרגות ובשביל קצר. כאן מחכה לנו הפתעה: מפל מים קסום המתפרץ היישר מתוך צמחייה סבוכה של פטל.

מפל זה אינו טבעי: הוא נוצר כתוצאה מקידוח של תה"ל - `כינרת - 7` שהמים פרצו ממנו כלפי מעלה. בשל מליחותם הנמוכה של המים הוחלט לאפשר את זרימתו לכינרת.

מי המפל נופלים בשצף מגובה של ארבעה מטרים ואז נרגעים, ובדרכם אל הכינרת הסמוכה הם יוצרים שורה של בריכות זכות וצלולות, מגודרות באבני בזלת שחורות. הכחול והירוק של המים והצמחיה על פני שחור הבזלת, יוצרים שילוב נדיר וקסום של צבעים וריחות.

מי המפל נובעים, כנראה, מאותו מקור של מי המעיין שמעליו - ולכן סגולות המרפא מיוחסות גם למי המפל.

רבים באים לרחוץ במימיו החמימים, סתם להנאה או לריפוי פצעים, מחלות עור, תחלואי קיבה וגם כ"טיפול קוסמטי" לשמירה על עור צעיר ורענן. יש ביניהם הממלאים בקבוקים ולוקחים עימם ממי המעיין לביתם, ליתר ביטחון.

זרימתו של המפל אחידה משך כל עונות השנה וטמפרטורת המים שלו קבועה, 24 מעלות. בתקופת הקיץ, כאשר בחוץ מגיעה הטמפרטורה ל-40 מעלות ומי הכינרת מתלהטים ל-30 מעלות, מי המפל נותרים קרירים וצוננים, ומשיבים נפשו של הטובל בהם.

ואילו בעונת החורף, כאשר האוויר ומי הכינרת מתקררים והטמפרטורה שלהם צונחת מתחת ל-20 מעלות, מי המפל מרגישים חמימים למגע.

בימים קרים במיוחד נעטף המקום בענני אדים העולים מהברכות החמימות!  והמקום כולו אפוף באווירה מכושפת.

לאחר הביקור במפל, חוזרים ועולים לעבר הכביש. בצמוד לשער, מכיוון מזרח, רואים טיילת להולכי רגל. אורכה כשלושה ק"מ, וניתן להמשיך לאורכה ברגל או ברכב. בסוף הטיילת, נמצאת הכניסה למבואה החדשה של גן לאומי כפר-נחום. פונים ימינה לכיוון הים וממשיכים בשדרת דקלים אל מגרש החנייה. שם אפשר לטפס על מרפסת תצפית, שהיא חלק מהגג של מבנה המבואה החדש של הגן הלאומי.

מהמרפסת אפשר להשקיף על הכינרת ולהתענג על הנופים המרהיבים.בסמוך נבנה מזח חדיש, שנועד לקלוט את הספינות המובילות את הצליינים והמטיילים באיזור. זהו מזח "צף" המתאים את עצמו למפלסים המשתנים של הכינרת. לאחר התצפית מהמרפסת, יורדים במדרגות אל המפלס התחתון של המבואה. כאן תתגלה חזיתו המרשימה של הבניין הבנוי אבני בזלת, ומשתלב במבנים האחרים הנמצאים לאורך רצועת החוף של הגן הלאומי.

במשך כחצי שנה, בסתיו, בחורף ובראשית האביב, מתמלא האגם בעשרות מינים של עופות מים: שחפים, טבלנים, אנפות אפורות, אנפות לילה, לבניות קטנות, לבניות גדולות ועוד ועוד. לחוויה מיוחדת במינה יזכו המבקרים שיגיעו לרחבת המבואה בשעות הבוקר או לקראת השקיעה. בשעות אלה מתגלה מחזה מרהיב: אלפי קורמורנים חוצים את הכינרת בתעופה שקטה, במבני חץ ארוכים ארוכים, מאופק אל אופק.

לפעמים הלהקה כולה נוחתת על להקת דגים, ברעש משק כנפיים גדול, ואליהם מצטרפים השחפים. הם זוכים לארוחת חינם - כשהם חוטפים את הדגים מהקורמורנים.

חשוב לציין: המסלול קל וקצר מאוד, אולם יש לקחת בחשבון שיש בו מדרגות וישנה נקודת ירידה / עליה קצרה מאוד אך מתאימה למטבי לכת בלבד

 

איך מגיעים למפל הנעלם?

 הבאים מכביש טבריה-ראש פינה, יפנו בצומת כפר-נחום לכיוון טבח`ה - אל כביש מס` 87. לאחר נסיעה של קילומטר מהצומת, במקום בו מתחילה טיילת להולכי רגל הצמודה לכביש, מחנים את הרכב ויורדים דרך שער ברזל במדרגות לכיוון הכינרת.

הבאים מצפון פונים בצומת יהודייה לכיוון גשר אריק. כשישה ק"מ אחרי הגשר מגיעים לקצה הטיילת הצמודה לכביש - ושם מחנים את הרכב ויורדים דרך אותו שער ברזל, במדרגות לכיוון הכינרת.

הכניסה אינה כרוכה בתשלום, ובמקום ניתן לקבל מידע נוסף על הגן וסביבתו.

 

A post shared by Sabresim (@sabresim.co.il) on May 11, 2018 at 5:30am PDT

המפל הנסתר בכפר נחום
המפל הנסתר בכפר נחום
המפל הנסתר בכפר נחום

דרוגי-גולשים

התמונה של מענית

5
אחת הפינות היפות בכנרת, וזה ממש לא ברור מאליו.. הגישה די נוחה ירידה במדרגות, חשוב לחנות בזהירות - כביש מהיר. עדכון ליוני 2014: המפל זורם והבריכה מלאה!

3
הינו לפני כחודש והיה זרם חזק מאוד של המים הנשפכים לכינרת. לאחר שעלינו במדרגות אל הכביש חזרה ראינו פתאום על צלע ההר ממיול מערה לא גדולה. טיפסנו אליה ומצאנו בתוכה נרות על הסלע . המקום משמש להתבודדות לנזירים, הנוף מתוך המערה מקסים, תצפית על כל הכינרת ועל הכנסיה של טבחה.
דרוגים ומקומות קרובים
התמונה של מענית

5
אחת הפינות היפות בכנרת, וזה ממש לא ברור מאליו.. הגישה די נוחה ירידה במדרגות, חשוב לחנות בזהירות - כביש מהיר. עדכון ליוני 2014: המפל זורם והבריכה מלאה!

3
הינו לפני כחודש והיה זרם חזק מאוד של המים הנשפכים לכינרת. לאחר שעלינו במדרגות אל הכביש חזרה ראינו פתאום על צלע ההר ממיול מערה לא גדולה. טיפסנו אליה ומצאנו בתוכה נרות על הסלע . המקום משמש להתבודדות לנזירים, הנוף מתוך המערה מקסים, תצפית על כל הכינרת ועל הכנסיה של טבחה.