פארק בריטניה: ממצפה משואה לתל עזקה

דרוג הגולשים: 
0
עדיין אין דרוגים
כתובת: 
זכריה
אזור בארץ:
סוג הפעילות:
דמי כניסה:

פארק בריטניה משתרע על פני 40,000 דונם בלב שפלת יהודה, על פני גבעות עטורות ביערות נטועים ובחורש טבעי. בפארק אתרי נוף, צמחייה מגוונת ואתרים ארכיאולוגיים רבים. פיתוח הפארק מהווה חלק ממאבק אקולוגי לשמירת השטחים הפתוחים של מרכז הארץ, אזור העומד בלחצי פיתוח ובינוי מואצים.

קק"ל הכשירה את הפארק בתרומתה של קהילת יהדות בריטניה והקימה בו חניוני נופש פעיל, שבילי הליכה, שבילי אופניים, דרכי נוף, אתרים ארכיאולוגיים, מסלולי טיול ומצפורי נוף. הפארק הינו מודל של פארק קיים, המתוכנן בשימת דגש רב על ההיבטים האקולוגיים והחברתיים שלו, תוך הסתכלות אל מאה השנים הבאות - פיתוח בר קיימא.

המסלול אותו בחרנו הפעם, מני רבים המוצעים בפארק, הינו בדרך הנופית - ממצפה משואה עד לתל עזקה. לאורך הדרך המשולטת, מצויים אתרים ארכיאולוגיים מרתקים, מצפורי נוף המשקיפים על נופיו הפראיים של הפארק ועמדות מסתור המאפשרות תצפית במגוון חיות בר. שבילי הליכה קצרים מובילים אל פינות חמד נסתרות בין בוסתנים ומדרגות חקלאיות עתיקות.

מסלול
נתחיל את סיורנו ממצפה משואה, ברום של 372 מטר מעל פני הים, מרחבת מגדל התצפית נוכל לראות היטב את נופי השפלה, הרי יהודה סוגרים ממזרח ומישור החוף במערב. מצפה משואה זכה לשמו בזכות הכתובת שנתגלתה בתל לכיש:
"כי אל משואות לכיש אנחנו שומרים ככל האותות אשר נתן אדוני. כי לא נראה את עזקה". בתקופות קדומות תקשורת בין יישובים נעשתה בעזרת משואות אש. לצורך כך נבחרו נקודות נישאות למרחקים כדוגמת המצפה.

נמשיך בדרכנו צפונה מן המגדל אל מערת הפעמון, בקרבת חורבת עקבה. המערות הרבות שנחצבו בסלעים באזור שימשו למספר צרכים: החומר שנחצב נוצל למטרות בנייה, הקרירות שבמערה אפשרה אכסון ושימושים חקלאיים כגון, מחסה לבעלי חיים, גת לדריכת ענבים או בית בד. באחת המערות יש אבן ים, חלק מבית בד עתיק, שבו ייצרו שמן זית זך. בית הבד נבנה לפני כ- 1,500 שנה – בתקופה הביזנטית. עם השנים ננטשו המתקנים שהיו במערות ואת מקומם תפסו חיות בר רבות המוצאות במערות מחסה.

משם נמשיך אל מצפור עקבה בו שתי מרפסות, מהאחת נוכל לראות את שיפוליו המערביים של הפארק ושפלת החוף. לאורך קו האופק משתרע הים התיכון. למרגלות המצפור נראים בין גבעות: קיבוץ בית ניר, מושב לוזית ואתר מערות לוזית.

מהמרפסת השנייה, למי שיש משקפת ו- סבלנות!, יוכל לחזות במעופי הראווה המרשימים של החוואים המקננים באזור זה באביב ובקיץ. שימו לב לגזעי העצים. בפארק תלויות תיבות קינון, המיועדות למשוך אליהם מיגוון ציפורי חורש שמקננות בתוך הגזעים, כמו הירגזי והנקר הסורי.

לפני שנמשיך הלאה מומלץ להתרווח למנוחה בחניון שריגים הסמוך, בצל העצים ולשלוח את הילדים להשתעשע במתקני המשחק. במקום שולחנות וברזי מים – נוח לפיקניק.

מכאן נשוב אל הדרך ונמשיך בנסיעה אל עמדת מסתור החרוב. אזור זה מתאפיין בעצי החרוב והאלה הארצישראלית. זוהי יחידת נוף המזמנת לתוכה חיות רבות ומגוונות. המסתור נבנה תחת צילו של עץ חרוב, שממנו ניתן להשקיף "רואים אך בלתי נראים" על בעלי החיים. מול המסתור, בתחתית האפיק, ממוקמת בריכת מים, מקור מים יחיד באזור. הקפידו על תנועות איטיות ושימרו על שקט מרבי בהגיעכם לאתר. עם מעט מזל תצפו בשתיית ציפורים או בצבי ותן חשדניים יורדים לשתייה.

משם נמשיך בתוך גיא קטן, נטוע מטע זיתים עתיקים. העצים בני כמה מאות שנים. ניתן להגיע אליהם בהליכה ברגל, בדרך חקלאית, שיצאה מכיוון עג'ור דרומה.

משם נגיע אל מצפור לוזית, במרפסת התצפית ניתן לראות כיצד בנו חקלאי עג'ור קירות הפרדה בין החלקות. מצד צפון נשקפים נופי מישור החוף, העיר אשדוד, תל צפית העתיקה, נחל האלה ומושב עגור.

נסיים בתל עזקה. במקום נמצאו שרידים של הישוב הקדום עזקה, שנזכר כבר במלחמותיו של יהושע על ארץ ישראל. שמם של שמשון, ירבעם ודוד נקשרו בחבל ארץ זה. מחנה פלישתים חנה למרגלות התל שבראשו ניצב גוליית. שם גבר דוד על פלישתים, וסלל את דרכו למלוכה על ישראל. עמק האלה נפרש למרגלות התל. פלישתים, רומאים ומוסלמים בחרו בעמק כנתיב שהובילם אל ההר לכיבוש ירושלים.

חניונים ומתקנים:
חניון מצפה משואה , חניון שריגים, חניון עזקה וחניונים הסמוכים לו.

התאמה למוגבלים בתנועה:
בחניון עזקה ובחניון שריגים יש שולחנות פיקניק מותאמים לנכים.

המסלול באדיבות אי ירוק של קק"ל לקבלת מסלולי טיול נוספים ישירות למייל - הירשמו כאן.

פארק בריטניה
פארק בריטניה
פארק בריטניה
דרוגים ומקומות קרובים
נופש בשריגים
0
עדיין אין דרוגים

חוויה קצת אחרת במושב שריגים

למידע נוסף...
צימר קסם האלה
0
עדיין אין דרוגים

אומנות ואירוח בגבעת ישעיהו

למידע נוסף...
הצימר של ציפורה-עגור
0
עדיין אין דרוגים

צימר בלב פארק בריטניה

למידע נוסף...
אצל הנרייטה - עגור
0
עדיין אין דרוגים

אירוח כפרי בעמק האלה

למידע נוסף...