הר הסרטבה

דרוג הגולשים: 
0
עדיין אין דרוגים
כתובת: 
בקעת הירדן, ליד
צומת משואה
אזור בארץ:
דמי כניסה:
שעות פתיחה: 
יש לתאם מראש עם הצבא. כניסה לפחות- 4 שעות לפני החשכה
טלפון: 
לא זמין

כביש הבקעה המתפתל עובר בדרך מדברית הררית קסומה, מלאה פסגות הרים צחיחים משני עבריה. אולם קשה להתעלם דווקא מהר אחד משונה, בעל שפיץ מחודד כקונוס המתנשא מעל הרי בקעת הירדן. זהו הר הסרטבה.

את פסגתו המחודדת של הר הסרטבה, המתנשא מעל רכס ההרים המצל על בקעת הירדן, אפשר לראות גם מהירידה מירושלים או מגבעות השומרון.

אלכסנדריון- מבצר הסרטבה

בתקופת החשמונאים הוקם בקרן הפסגה של ההר מבצר קדום- מבצר הסרטבה, או אלכסנדריון- על שמו של אלכסנדר ינאי שבנה אותו. המבצר נבנה יחד עם שש מצודות חשמונאיות מפוארות שהוקמו בלב המדבר והותקנה בהם מערכת מתקדמת להובלת מים.

מבצר הסרטבה שלט על השטח העצום שלמרגלותיו, כמו גם על דרך הבקעה והדרך העולה לשכם. בימי בית המקדש השני נהגו לנהל את חודשי השנה באמצעות משואות שהודלקו על שרשרת של הרים בולטים ברחבי הארץ, והעבירו את המסר על תחילתו של חודש חדש. הסרטבה שימשה כתחנה השנייה בשרשרת.

כיום, ניתן לראות בראש קרן ההר שרידים מרהיבים ממבצר הסרטבה, שמקורם בתקופה החשמונאית: חלקי עמודים וכותרותיהם, אולם גדול עם עמודים במדרון ההר,שרידים מרהיבים של קירות מסותתים, ושרידי מערכת מים מרשימה. המערכת הובילה מים ללב המדבר באמצעות סיפון ובעזרת חוק הטבע כלים שלובים, משלושה מוקדים באזור ועד לבורות המים הגדולים שנחפרו במדרון המבצר. בין השרידים שניתן לראות- חלקים רבים מתעלת המים, הסיפון ובורות המים הגדולים.

העליה לסרטבה

אל פסגת הסרטבה מוביל מסלול טיפוס מאומץ בסביבה מדברית הררית חשופה. המסלול ושמורת הסרטבה כולה נמצאים בשטח אש ויש לתאם את הכניסה עם צה"ל. מהפסגה תצפית מרהיבה של 360 מעלות על גשר אדם, עבר הירדן המזרחי, הרי הגלעד, הרי מואב ובקעת תירצה.

המצפה על הסרטבה

כולם יכולים ליהנות מיופייה של הסרטבה, בזכות המצפור הנגיש שהוקם למול ההר ב2012, על הר המוסטרה- המכונה כך כי הוא מסתיר חלקית את הסרטבה מעיני הצופה מבקעת הירדן, מצפור המוסטרה מעניק תצפית רחבה על הר הסרטבה- על רקע בקעת הירדן, על עבר הירדן והרי הגלעד. אל המצפור מוביל שביל הליכה סלול ממגרש חניה נוח לאוטובוסים.

המסלול:

מצומת פצאל ממשיכים צפונה עם כביש 90. חולפים על פני הכניסה למועצה אזורית בקעת הירדן, וממשיכים עוד 300 מטרים לפנייה שמאלה לכיוון הסרטבה. כביש משובש אך עביר באורך 3.5 ק"מ מוביל לנקודת התחלת המסלול.

עולי הרגל (מיטיבי לכת)- יתחילו בשביל המסומן ירוק "שביל הנערים" המתחיל כחצי קילומטר לפני הבסיס הצבאי במוסטרה. בהמשך- בשטח ההר, שביל העלייה מסומן שחור. העלייה לפסגה כקילומטר וחצי, דרך בורות המים הענקיים ועד לפסגה, בה נמצאים שרידי מבצר אלכסנדריון.

למצפור המוסטרה- ממשיכים לכיוון הבסיס הצבאי אל מסטרה. משמאל ובסמוך לגדר הבסיס מתחיל שביל סלול בטון. כאן חונים וצועדים בשביל 200 מטרים עד למצפור, בו מקומות ישיבה מול הנוף. ניתן להמשיך 100 מטרים נוספים מזרחה ולהגיע לפסגת המצוק- שם התצפית אף רחבה והיקפית יותר.

שביל 4X4 לא פשוט מוביל להר הסרטבה ממערב.

הר הסרטבה בבקעת הירדן
התצפית על הסרטבה
מבצר הסרטבה
דרוגים ומקומות קרובים