גן לאומי שומרון הקדומה – סבסטיה

אזור בארץ:
דמי כניסה:
שעות פתיחה:
פעם בחודש ובחגי ישראל בליווי צה"ל.
טלפון:
09-8841359

סבסטיה היא עיר קדומה אדירת מימדים שחלקים נרחבים בה מעולם לא שוחזרו, והיא עומדת ביופייה המרהיב כבר אלפיים שנה.

בעיר סבסטיה אנו רואים את שיא פאר היצירה של הורדוס, שלא במקרה בחר בה כמרכז המוניציפאלי של ממלכתו. אך העיר הוקמה בעידן קדום הרבה יותר, בימיו של עמרי מלך ישראל, המאה ה-9 לפני הספירה.

עיר הבירה של ממלכת ישראל הייתה אז שומרון.

המיקום שלה נבחר בחכמה בשל ההגנה הטבעית לה זוכה הגבעה הכבירה משלושת עבריה: ממערב – חולשת הגבעה מעל לבקעה ומתנשאת לגובה 160 מטרים. מצפון ומדרום – היא מוקפת ערוצי נחל עמוקים ותלולים. ממזרח – הגישה היחידה לעיר עוברת דרך אוכף צר וגבוה המוביל לגבעות צפון השומרון. ממזרח לעיר, בדרך הגישה אף נובע מעיין איתן שסיפק מים לעיר ומספק היום מים לתושבי האזור.

העיר שומרון הייתה מפוארת, עשירה וחזקה. היא עמדה איתנה במשך תקופות ארוכות ומלכויות שהתחלפו, ושרדה מצורים קשים. היא נחרבה על ידי האשורים אחרי שלוש שנות מצור בשנת 722 לפני הספירה.

במאה ה-1 לפני הספירה זכתה העיר לשיא פריחתה, כשהמלך הורדוס בנה אותה במיטב הטכנולוגיה, המשאבים והפאר שלרשותו. הוא העניק לה את השם סבסטיה, לכבוד אוגוסטוס, הקיסר שלו. סבסטיה פירושו נעלה.

העיר התפרשה על פני כ-640 דונם וחיו בה עשרות אלפי תושבים.

הגן הלאומי סבסטיה - שומרון הקדומה

הגן הלאומי סבסטיה הוא האתר הארכיאולוגי הגדול והמרשים ביותר בשומרון.

במרכז האתר רחוב עמודים מפואר המשתרע לאורך קילומטר ונתגלו בו כ600 עמודים מעוטרים. בקצה הרחוב שרידי שער אדיר מימדים.

בין השרידים המרכזיים איצטדיון, מקדש, חומת עיר שאבניה מסותתות בטכניקה דומה לזו של אבני הכותל, מצודה ותיאטרון גדול עשוי מדרגות אבן שמעולם לא שוחזר ושרד בשלמות ובפאר אלפיים שנה.

ברחבי העיר שרידים רבים של ארמונות מלוכה, בתי תושבים ומחסנים, מכל התקופות שידעה העיר.

ביציאה מהעיר העתיקה סבסטיה עומדת כנסיית סיינט ג'ורג' מהמאה ה-4 לספירה, ובה בור קבורה שמיוחס לראשו של יוחנן המטביל. הכנסייה שופצה במשך תקופות רבות ונוספו לה פריטים אדריכליים שונים. צילום: שחר כהן.

האתר נמצא ברובו בשטח פלסטיני, לכן כל כניסה מחייבת תיאום עם צה"ל וליווי נשק.

שומרון הקדומה- סבסטיה נפתחת למבקרים מידי חודש ובחגי ישראל.

תיאום טיול מומלץ לבצע מול מדרשת שומרון בטלפון 09-8841359.

איך מגיעים לגן לאומי שומרון הקדומה – סבסטיה:

מכביש 57, צומת בארותיים פונים לכביש 5614. חולפים על פני קלנסווה וממשיכים לצומת הצפונית של טייבה, המצטלבת עם כביש 444. פונים בה שמאלה וממשיכים 500 מטרים לפנייה ימינה לכביש 557.

ממשיכים 3 ק"מ ועוברים במעבר שער אפרים, חולפים על פני היישובים אבני חפץ ועינב. בהצטלבות עם כביש 57 ממשיכים מזרחה עד צומת הצטלבות עם כביש 60.

500 מטרים הלאה פונים שמאלה לשבי שומרון, חונים, ומצטרפים לאוטובוס ממוגן בליווי צבאי.