נחל תקוע ומערת חריטון

ללא הגבלה
טלפון:
לא זמין

שמורת הטבע נחל תקוע היא שמורה ענקית המשתרעת לאורכו של הקניון העליון של הנחל. ברחבי הקניון המדברי העצום שפע של אתרי עתיקות, צמחייה נדירה ומערות מרשימות; אתר ההרודיון המפורסם, מנזר חריטון, המערה התלויה, ומערת חריטון – המערה השנייה בגודלה בארץ.

נחל תקוע, מהמרהיבים שבנחלי מדבר יהודה, זורם באיזור ספר המדבר – שטח גיאוגרפי מיוחד המחבר בין הרי חברון הנישאים למרחבי המדבר הנמוכים.

כאן בנחל תקוע התגורר הנביא עמוס, הוקם מנזר חריטון הביזנטי, מהראשונים במדבר, והתגלתה המערה הקרסטית הגדולה והארוכה ביותר – מערת חריטון.

צילומים: קובי הראתי

מסלול מערת חריטון

אורכו של מסלול הנחל והמערה 2 קילומטרים.

ההליכה כשעתיים, ויחד עם כניסה למערה – כארבע שעות.

יש להצטייד בפנס, נעליים נוחות והרבה מי שתייה.

המסלול קל עד בינוני והזחילה במערה מוגדרת בינונית עד קשה. הטיול בשמורה מותר בשבילים המסומנים בלבד.

המסלול

מהכניסה לשמורת הטבע יורדים כ10 דקות בשביל המסומן שחור. מגיעים לפיצול, ובוחרים ימינה. מכאן מטפסים בזהירות, עולים בגרם מדרגות ועוברים גשרון מתכת המוביל לפתח הכניסה למערה.

מערת חריטוןהמערה הלא נודעת נוצרה בתהליך קרסטי שבו מים חומציים המיסו את סלע הגיר. אורכה 4 ק"מ והיא מסתעפת ל55 אולמות וחדרים!

הקרקע במערה ובסביבתה חלקלקה והזחילה מסועפת ומתפצלת. לכן הכניסה למערה מותנית בליווי מדריך מוסמך.

המסלול המומלץ הוא זחילה אל האולם המרכזי וחזרה (שלאורכו נקבעו בקירות מאחזי מתכת).

יוצאים מהמערה, חוזרים לשביל השחור ופונים בו ימינה. צועדים כמה מאות מטרים עד לנביעה יפהפייה בימין השביל, היוצאת מתוך הסלע.

זהו עין נטוףהמעיין המטפטף. בריכה חצובה בסלע אוגרת את מי הנביעה, ובעלי החיים בנחל שותים את מימיה. ניתן לעצור כאן וליהנות מהצל ומתצפית מרהיבה על מצוקי הנחל ועל שרידי מנזר חריטון. מנקודה זו ניתן לחזור חזרה לרחבת הכניסה לשמורה, או להמשיך בשביל השחור עד לסיום המסלול, בכביש המוביל לתקוע ד'.

איך מגיעים למערת חריטון בתקוע?

מכיוון ירושלים – בכיכר של שכ' הר חומה ממשיכים ישר מזרחה לכיוון תקוע. נוסעים בכביש 356, עוברים מחסום ומשמאל לכביש רואים את הפסגה הקטומה של ההרודיון.

חולפים על פני צומת נוקדים וממשיכים עד פנייה שמאלה לתקוע. בכיכר הכניסה לתקוע פונים ימינה, בפנייה השנייה שוב ימינה ומיד שמאלה, ממשיכים עד לפנייה שמאלה לדרך עפר.

ממשיכים עד חוות סוסים ופונים שמאלה. ממשיכים בכביש מתפתל מטה ומגיעים לחניית הכניסה לשמורת נחל תקוע.

נחל תקוע ומערת חריטון בגוש עציון
דרוגים ומקומות קרובים
בית היצירה לקדרות של רבקה הראל בתקוע. סדנאות אבניים במדבר
עדיין אין דרוגים

סדנאות אבניים אינטימיות במדבר וגלריה אמנותית, בבית יצירה אותנטי לקדרות בספר המדבר, בקצה חוות פטריות

חוות ספר המדבר בתקוע
עדיין אין דרוגים

חוות ספר המידבר כשמה כן היא, יושבת בדיוק על קו התפר של גב ההר ומדבר יהודה והנוף הנשקף ממנה הוא אחד המדהימים בארץ.

גן לאומי הרודיון
ממוצע: 3 (דרוג 1)

ההרודיון הוא מבנה מהמרתקים והמעניינים ביותר בעולם הקדום, ארמון מפואר וקברו של המלך הורדוס

מעיין פני קדם
עדיין אין דרוגים

מעיין פני קדם הינו מעיין עמוק וצונן במיקום משגע, הממוקם באיזור אספר בצמוד לישוב פני קדם.