בריכת בית הקשתות במבוא חורון

ללא הגבלה
טלפון:
לא זמין

למרגלות היישוב מבוא חורון שצפון עמק איילון נמצא בית מרחץ רומי עתיק בנוי קשתות אבן, מהמאה השלישית לספירה.

הוא מורכב ממערכת מים רומית מרשימה, המתחילה בבאר מים עמוקה החפורה עד מי התהום, ובקרקעיתה נובע מעיין.

מתחתית הבאר נמשכת נקבה תת קרקעית המובילה את המים עד שהם נאספים לתוך אולם קטן שנשען על חמש קשתות אבן. בשיא החורף זורמים המים מתוך המבנה וגולשים במורד הוואדי. בתוך בית הקשתות עצמו עומדים המים עד לסוף האביב, ובמהלך הקיץ מתייבשים. לאחרונה רוב הקשתות במבנה קרסו ונותרה קשת אחת שלמה ויפה.

גודל בריכת השחייה הנאגרת בתוך אולם האבן כ-5X3 מ'. מימין לבריכה נמצא פתח הנקבה, בה ניתן לזחול כ-30 מ' ולהגיע עד לבאר הגדולה בה נובע המעיין.

הבאר עגולה וקוטרה כ-3 מ', ומתאימה גם היא לשחייה. בית הקשתות מקף בצמחייה פורחת ועצים נותני צל. אפשר לקיים פיקניק בהמון פינות שקטות סביבו.

איך מגיעים?

מגיעים למחלף לטרון שעל כביש מס' 1 ופונים צפון מזרחה (כיוון מודיעין ומבוא חורון) לכביש מס' 3. ממשיכים עד צומת מבוא חורון בה פונים ימינה לכביש הגישה ליישוב.

נוסעים פחות מ300 מ', ורגע לפני השער פונים ימינה בדרך עפר המקבילה לגדר היישוב. הדרך מתעקלת ימינה וכעבור 400 מ' מתפצלת. ממשיכים ישר בדרך רומית עתיקה ומרוצפת אבני שפה בולטות, בסימון שחור. עוברים את ערוץ הנחל וממשיכים ישר בשביל העפר. מימין נראה אגם טיהור.

מיד אחריו חוצים מעבר בקר ומגיעים למזלג דרכים, בוחרים בפיצול השמאלי (סימון ירוק).

במזלג הבא בוחרים ימינה לשביל הבוסתן ונוסעים כ100 מ' עד לבית הקשתות. דרך העפר מתאימה לנסיעה איטית בכל סוגי הרכב. מהחנייה יורדים כ50 מ' בשביל העפר אל בריכת בית הקשתות הממוקמת משמאלו.

התמונה הראשונה באדיבות אתי טבת

בית הקשתות
בריכת בית הקשתות במבוא חורון

דרוגי-גולשים

התמונה של רחלי מורנו

ביקרתי היום, ריק. בבירור הבנתי שקק"ל שאחראים על המקום מרוקנים אותו כל שנה בקיץ שומרים עליו יבש לאורך העונה, כנראה כדי למנוע המולה סביב המעיין, מאכזב ומכעיס מאוד. בשאר העונות המעיין יפה ומלא ובחורף אפילו הבריכה החיצונית מתמלאת והמחזה מרשים. ממש בית מרחץ רומאי.