הבור הסיני בעפרה

ללא הגבלה
טלפון:
02-9975516

הם עמדו מעל חור קטן שגילו בסלע. מראהו התמים לא הסגיר את מימדיה של המערה.

שנת 1975. הסקרנות כרסמה בחוקרים שחצבו את קרקעיתו של בולען קטן בסלע, בחבל הארץ הלא נודע שמצפון לירושלים. לפתע נפער לעיניהם חור קטן בתחתית. הם זרקו אבנים פנימה והתקשו לשמוע את צליל הנפילה.

הם התחילו לחפור במרץ, והאמיצים ביניהם ירדו למטה כשחבל קשור סביב מותניהם. מהר מאוד הם ביקשו חבלים נוספים, ארוכים יותר, כי הראשונים לא הספיקו.

מישהו זרק את ההערה, שבור כל כך עמוק ובלי תחתית, כנראה מגיע עד סין... וכך קיבל הבור הסיני בעפרה את שמו.

היישוב עפרה, בכור הישובים היהודיים בשומרון אחרי מלחמת ששת הימים, ממוקם על אדמה קארסטית, המתאפיינת בסלע רך- המאפשר לכל מי הגשמים לחדור את הקרקע ולהתנקז אל מי התהום. בתחומי היישוב פזורים בורות קארסטיים רבים, חלקם חשופים וחלקם תת קרקעיים, שנוצרו ע"י המסת המים את הסלע ובתוכם מערות זקיפים ונטיפים.

הבור הסיני הוא המפורסם והעמוק מכולם – עומקו מעל 60 מטרים והוא מלא בנטיפים מרהיבים. אל עומק הבור יורדים מספר סולמות ברזל הממשיכים זה את זה, דרך מרווחי סלע צפופים. מי שמגיע אל קרקעית הבור, יוכל אף לגלות שם חדרון נוסף ממנו ממשיך הבור מטה, הלאה. שם הסולמות כבר לא ממשיכים. (זהירות!)

ציוד נדרש: בכניסה לבור צריך להצטייד בפנס ראש חזק (כדאי גם סוללות חלופיות, ופנסים נוספים ליתר בטחון), בגדים שיתלכלכו בבוץ, ומומלצת גם קסדת אופניים.

הירידה דורשת מאמץ פיזי, ולפעמים חלקה, ומחייבת ירידה איטית וזהירה. גם הטיפוס חזרה מאומץ.

אוהבי אתגר ומערות ייהנו מאוד מהחוויה המיוחדת במינה הזו. לא מתאים לילדים..

איך מגיעים לבור הסיני?

בכניסה ליישוב עפרה נוסעים ישר בכיכר, עוברים בית כנסת ומגרש כדורסל, פונים ימינה לכיוון אזור התעשייה. בפנייה הקרובה שמאלה פונים (לכיוון הלול), ובפנייה הבאה שוב שמאלה, וממשיכים על פי השילוט לבור הסיני. (תאמו כניסה עם בית ספר שדה עפרה)