עין מבוע

דרוג הגולשים: 
0
עדיין אין דרוגים
כתובת: 
ליד יישוב
אלון
אזור בארץ:
דמי כניסה:
שעות פתיחה: 
א-ה: 8:00-16:00. ו: 8:00-15:00. שבת: 8:00-16:00.
טלפון: 
02-6339263

המעיין המבעבע, מעיין בעל אופי הידרולוגי ייחודי ומרתק, הוא האחרון בשלושת המעיינות הגדולים של נחל פרת.

עין מבוע ממוקם בגדתו הדרומית של נחל פרת, ודואג למלא את חלקו התחתון של הנחל לאורך כל ימות השנה.

בלב המדבר חורשה קטנה של עצי אורן ואיקליפטוס ענקיים ומעיין מיוחד במינו. בריכת אבן עגולה ועמוקה, מלאה תמיד, מוקפת בבריכה מרובעת רדודה יותר. המעיין פועם, מרוקן וממלא את הבריכה המרובעת, 3 פעמים בשעה, כל 20 דקות, לפי מפלס המים הנתון בנביעת המעיין, הממוקמת בתוך מערה סמוכה. אפילו הדגיגים שחיים במעיין ממתינים במסתור צדדי עד שהמים יעלו שוב.

איך זה קורה?

מאגר תת קרקעי מחלחל דרך סלע, וממלא את הבריכה דרך סדק צר שעולה על גדותיו. בריכת האגירה המרכזית מתמלאת אחת ל-20 דקות ומזרימה מים דרך אמת מים הבנויה ליד ההר, ומובילה עד למנזר סנט ג'ורג'.

טמפרטורת המעיין קבועה והיא עומדת על 21 מעלות כל השנה, ולכן תמיד נעים לרחוץ בו. המים טובים לרחצה אך יש להיזהר מהריצפה החלקלקה, גם כשהיא ריקה ממים. הקפיצה אסורה.

בפינת הבריכה הרדודה יש מעבר לחדרון המוביל לאמת מים קדומה ששימשה להובלת מי המעיין לארמונות החשמונאים ביריחו. כדאי לצעוד מעט בהמשך מורד הנחל, ולצפות במי המעיין נשפכים מהאמה אל הנחל במפלונים קטנים.

הרימו מבטכם למעלה אל מרומי המצוקים שסביב, ותוכלו להבחין במערות ופיתוחים יפים שיצרו המים החותרים והרוחות על גבי המצוק.

הסביבה כאן ספוגה בהיסטוריה מתקופות שונות. בקרבת המעיין שני מבנים עתיקים של תחנת שאיבה בריטית שהוקמה בשנת 1931, כדי להוליך מים לירושלים. השאיבה הופסקה אחרי מלחמת ששת הימים כשחוברה מזרח ירושלים לרשות המים הישראלית. בקרבת מקום גם שרידי כנסייה ביזנטית ובה רצפת פסיפס.

איך מגיעים לעין מבוע?

יוצאים מירושלים מזרחה לכיוון ים המלח. לאחר כ15 ק"מ פונים שמאלה לכפר אדומים וממשיכים חצי ק"מ בכביש הגישה. כאן פונים ימינה לכביש אלון, הכביש מתעקל לאורך 4 ק"מ שבסופם נחל פרת. חונים ויורדים 400 מטרים עד שמגיעים לבריכה. האזור וקרבת המעיין בפרט ידועים בבעיה חמורה של פריצות לרכבים, היזהרו. לא מומלץ להשאיר רכב ללא השגחה. עם זאת המקום פופולארי ביותר למטיילים. החי, הצומח, הדגים והשרידים ההיסטוריים בסביבה הם בבחינת טבע מוגן ואסור לפגוע בהם, לקטוף, לצוד או לטפס על המבנים.

עין מבוע בנחל פרת
עין מבוע בנחל פרת
דרוגים ומקומות קרובים